Proč? Na většině hlavních tras jsou vlaky rychlejší než autobusy. „Cestu z Prahy do Ostravy zvládneme rychlovlakem Pendolino za tři hodiny devět minut, od zavedení nového jízdního řádu budeme o dalších pět minut rychlejší,“ říká Aleš Ondrůj z Českých drah. Po dokončení železničního koridoru pojedou vlaky do Ostravy pod tři hodiny.

Na některých mezinárodních tratích, jako například do Vídně, dokonce vlaky konkurují letecké přepravě.

Autobusům zatím železniční spoje nedokážou konkurovat cenově. Po zavedení mýtného na silnicích nižších tříd by se ceny mohly přiblížit. Autobusy ho totiž zatím platí jen na dálnicích. Ministerstvo dopravy však uvažuje, že by silniční dopravu na úkor železnice zvýhodňovalo i do budoucna. „Možná upravíme zákon tak, aby autobusy na menších komunikacích nakonec nemusely platit,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Vlaky totiž musí platit za používání kolejí na všech tratích.

Tam, kde nejsou přímé modernizované trati, zůstávají rychlejší autobusy. „Z Prahy do Liberce naše autobusy jezdí hodinu, za cestu si cestující zaplatí sedmdesát korun. Vlakem by jeli téměř třikrát déle a stálo by je to dvakrát tolik,“ řekl Deníku ředitel dopravní agentury Student Agency Radim Jančura. Kromě Liberce autobusy vítězí i na trase do Karlových Varů či Jihlavy.

Lepší prostředí cestujícím přinese až konkurence

PRAHA - V tuzemských poměrech je to pořád jako úkaz z jiného světa. Interiér připomíná letadlo, cesta ubíhá nebývalým tempem.

O čem je řeč? Po českých kolejích už čtyři roky brázdí rychlovlak Pendolino, který v poslední době čím dál častěji opouští naše území a míří za hranice. „Zvláště trasa do Vídně je silně vytížená. Díky zavedení rychlovlaků jsme zaznamenali nárůst počtu cestujících o 28 %. Dříve tito lidé jezdili auty nebo letadlem,“ říká Radek Joklík z Českých drah.

Právě srovnání s letadlem je namístě. Cestují jsou po celou dobu jízdy obsluhování palubním stevardem nebo mohou sami zajít do dobře zásobeného bistra. Na cestující v první třídě navíc čeká možnost poslechu hudby v pěti kanálech či denní tisk zdarma. Souprava za miliardu korun, která zatím uhání „jen“ stošedesátikilometrovou rychlostí, je zvláštní především tím, že se v zatáčkách automaticky mírně naklápí a vlak proto nemusí zpomalovat. Ovšem pendolin jezdí v Česku pouze sedm, drtivá většina ostatních vlaků je zastaralá a zanedbaná. Průměrné stáří vozového parku Českých drah je totiž pětadvacet let.

Zlepšení prostředí na dalších tratích podle odborníků přinese konkurence. Svůj záměr provozovat některé rychlíky pomocí luxusních souprav oznámily například společnosti Veolia Transport či Student Agency. „Chceme na třech rychlíkových trasách provozovat moderní německé vlaky Siemens Desiro. Cestujícím nabídneme zvýšený komfort sedaček, palubní služby stevardů a v první třídě například připojení na internet, “ říká Jiří Schmidt z Veolia Transport. „Nabídneme ty nejluxusnější vlaky, které tu kdy byly,“ říká šéf Student Agency Radim Jančura. Cenu jízdenek slibují oproti současnosti až o třetinu nižší.