Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tohle byste měli vidět, ale povinné to není

Praha /INFOGRAFIKA/ - Nový filmový projekt pro střední školy, na němž se podílelo přes osmdesát osobností, má pomoci zvednout klesající studentskou gramotnost.

10.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Moš

Studenti jsou málo kulturně gramotní. Spravit to může například Kánon filmu. Alespoň v to doufá jeho duchovní otec Jiří Králík. A spolu s ním možná i řada pedagogů středních škol.

„Koncem minulého týdne odešly na střední školy plakátky a průvodní dopis pro učitele projektu Kánon. Je to náš pokus, jak pomoci zvednout filmovou gramotnost středoškolských studentů. Díky němu se mohou seznámit s výběrem toho nejlepšího ze světové i české filmové tvorby,“ říká bývalý ředitel Letní filmové školy, který se se svými spolupracovníky inspiroval v zahraničí, kde už podobné školní „pomůcky“ úspěšně existují nějaký čas.

„Studenti by měli být díky Kánonu schopni lépe rozeznat kvalitu od horší kategorie filmů. Seznam filmů, které vybírala řada našich osobností, vyšel z obdobných žebříčků ze zahraničí. Měl by učitelům pomoci v jejich práci, být jakýmsi směrníkem. Doplnit metodické materiály, jež už mají, nic ale přitom nenutit, ani jim nepřidělávat práci nebo další předmět. Oni sami by měli vyjít z toho, co chtějí studenty učit, co jim z filmové historie předat a jak.“

Přelet, Spalovač i Kmotr

Králíkův Kánon filmu je rozdělen do tří kategorií. Do první, nazvané kánon Občana Kanea, patří klasické a historií prověřené snímky nejznámějších tvůrců. Do druhé, takzvané Star Wars, patří komerčně úspěšné filmy (takzvané blockbustery), a konečně ve třetí kategorii pojmenované kánon Abbase Kiarostamiho jsou zařazeny snímky novátorské a experimentální, jež často slavily úspěchy na filmových festivalech. Každá kategorie se pak dělí podle původu na filmy zahraniční a domácí. V metodických textech pro učitele by mělo být časem k nalezení doporučení, od jakého věku je který film vhodný.

V první kategorii uspěl na prvním místě Přelet nad kukaččím hnízdem Miloše Formana. Z české produkce se nejlépe umístil Spalovač mrtvol Juraje Herze, nejlepším snímkem v kategorii Star Wars zvolili účastníci ankety western Tenkrát na Západě Sergia Leoneho, dvojkou je Kmotr Francise Forda Coppoly.

Dobrý nápad

Pedagogové to vesměs vítají. „Projekce jsme organizovali na škole už dříve, to není zas tolik nové,“ říká učitelka češtiny na pražském Gymnáziu Karla Sladkovského Šárka Macková. „Projekce bývají nepravidelné, ne vždy je to z technických důvodů možné, ale snažím se držet určitý standard. Adaptace světových literárních děl například. Nápad s Kánonem se mi líbí, každá inspirace je dobrá. Můžeme srovnávat knihu s filmem, povídat si o zápletce, učit se žánry. Pohlídám si to.“

A jak to vidí sami studenti? Jakub Sedláček, který studuje na Aricibiskupském gymnáziu v Praze, kde jsou rovněž filmová představení na půdě školy občas součástí výuky (teď zrovna na téma Česká literatura ve filmu), říká: „Kánon ano. Sice toho o něm moc nevím, ale zpestření výuky ve škole je vždycky fajn. Nejvíc by mě bavily filmy, na jaké člověk normálně v kině nebo v televizi nenarazí. A určitě nemusí jít jen o filmy moderní, hrozně rád se podívám třeba na Chaplina nebo jakýkoli starší film.“ A jaká je studentská zkušenost s debatami s učiteli po projekcích? „Když vidím, že se v tom pedagog opravdu vyzná, že to není jen papouškování, které si někde přečetl, ale má zajímavé podněty k debatě, pak mě to baví,“ doplňuje.

Projekt Kánon filmu je tedy na cestě. Od tohoto týdne by měly mít střední školy už informaci i první seznamy filmů a odkazy na weby k dispozici (informace je možné získat i ZDE), jak s nimi naloží, už záleží na nich. A samozřejmě, také na studentech. Především na ně je totiž Kánon „namířen“.

#nahled|https://g.denik.cz/1/60/infografika_filmy_denik_clanek_solo.jpg|https://g.denik.cz/1/60/infografika_filmy.jpg|Filmy, které by měli studenti vidět.#
Hudebník Jiří Stivín, který se podílel na výběru snímků, řekl Deníku o svém vztahu k filmu:
U mě všechno začalo Sedmou pečetí Ingmara Bergmana

Hudebník Jiří Stivín je jednou z 82 osobností, jež se výběru filmových „Kánonů“ zúčastnily. Co si myslí o tom, že gramotnost českých studentů je nízká a je třeba ji zvýšit?

„Jak jsou na tom naši studenti obecně, si netroufnu zodpovědně říct, na to mám moc malý přehled,“ říká Jiří Stivín. „Myslím, že je to hodně individuální záležitost, daná výchovou v rodině, dosavadní školní přípravou, dispozicemi samotného studenta a podobně. Paradoxně si myslím, že v Praze jsou na tom studenti hůř než v jiných regionech. Třeba v severních a jižních Čechách jsem udělal moc dobrou zkušenost s tím, jaké základy tam mladí mají, zdá se mi, že jsou vedeni přirozeněji a jednodušeji. V Praze za to můžou hlavně soukromé školy, jichž vznikla po revoluci spousta, ale s malým kvalitativním zázemím a malou praxí, a proto jsou jejich studijní výsledky hodně diskutabilní,“ doplnil.

Vzpomenete si, jak jste na tom byl jako mladý vy?
Taky jsem začal číst až od patnácti. Do té doby jsem vůbec o literaturu nejevil zájem. Až teprve pak jsem si začal sám hledat zajímavé autory a tituly, půjčoval si knihy od kamarádů a trávil s kulturou víc času.

Které jsou ty vaše filmové „kánony“?
Globálně se mi líbí Bergman. A mám velkou slabost pro Antonioniho Zvětšeninu. Ty jsem také označil v daném seznamu.

Máte nějaký svůj iniciační film, který vás pravdu zasáhl?
Bergmanova Sedmá pečeť. Tou to všechno začalo. A zásadní bylo taky Mlčení.

Může podle vás projekt Kánon studentskou gramotnost zvýšit?
Jak se to vezme. Spíš může být určitým návodem. Co je kvalitní. V dnešní době mají mladí potíže s koncentrací, nevydrží u ničeho moc dlouho, zvlášť když jde o film s pomalým tempem vyprávění. V některých případech bych jim možná pustil jen vybrané pasáže s komentářem. A pak si o tom s nimi povídal. My jsme jako mladí vyrostli na sluchových vjemech, dnešní studenti je mají vizuální. Když dělám koncerty pro děti, taky jim to prokládám videem, aby mi neutekly…

Autor: Jana Podskalská

10.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Donald Trump
2 5

Donald Trump nebude po boku Hitlera, Stalina či Merkelové? Skandální

Podzemí. Ilustrační foto.
6

Pražské podzemí se otevírá. Odborníci představí nepřístupné chodby

Občan na Hradě? Českou politiku chce vyléčit „čtyřicetiletý kluk“ Marek Hilšer

/REPORTÁŽ Z PŘEDVOLEBNÍ KAMPANĚ A SETKÁNÍ S VOLIČI/ Zkoumá mozkové nádory, tančí tango a nebojí se ozvat, když se někde děje bezpráví. Teď chce být prezidentem. V osm hodin ráno už před Všeobecnou fakultní nemocnicí v Praze panuje čilý ruch. Blikající sanitky přivážejí pacienty a bojují o drahocenné sekundy. Na protější straně silnice, v Anatomickém ústavu, se čas naopak zastavil. Studenti medicíny tu zrovna začínají první cvičení na pitevnách. 

Komentář Kateřiny Perknerové: Vojtěch Filip, génius reálpolitiky

Komunistická strana Čech a Moravy vyhrála sněmovní volby. Tedy ne na první dobrou, ale na druhou ano. Ačkoli skončila až pátá se 7,76 procenta hlasů, její předseda Vojtěch Filip dokázal za poslední měsíc to, co nikdo před ním.

Zpívající rozhodčí a bezdomovcem po své vůli: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 24. listopadu 2017.

Ladislav Špaček: Na Hrad jsem nastoupil s platem 15 tisíc

ROZHOVOR / FOTOGALERIE / Na setkání s někdejším poradcem prezidenta Václava Havla, pedagogem, spisovatelem, novinářem a mistrem v oboru etikety jsem se těšil. I když mírné obavy, jak se správně chovat ve společnosti Ladislava Špačka, jsem měl. Nebyly na místě. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT