"Dlouhodobě chci z vlády pryč, už nechci být v politice. Už jsem se na tom dohodl s panem premiérem," řekl Ťok serveru. Zároveň uvedl, že se Babišem dohodli, že svůj úmysl odejít nebude veřejně potvrzovat. "Mám ale pocit, že tato dohoda vypršela a všechno je venku," zdůraznil Ťok. 

Podle Ťokových slov nesouvisí jeho rozhodnutí s kauzou mýto. "Být v politice pět let na jednom místě je opravdu hodně. Za sebe mohu říct, že se to tak naskládalo dohromady. Jsem unavený. Ani tak mě neunavuje práce pro lidi a ministerstvo, ale spíš to, jak pořád musím někde něco vysvětlovat. Všechny útoky, nutnost se bránit. Na tyhle věci asi nejsem stavěný," zdůvodnil Ťok své rozhodnutí pro server Novinky.cz. 

Ťok dále uvedl, že například firma Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém, usilovala o to, aby byl slabým ministrem. Podle něj však neuspěla. "Udělal jsem hodně práce, je za mnou vidět výsledek," konstatoval politik. 

Kapsch se proti Ťokovým slovům ohradil. „Nechápeme, proč ministr Ťok zatahuje společnost Kapsch do obhajoby svých resortních neúspěchů,“ uvedl mluvčí společnosti David Šimoník. Podle něj firma pouze upozorňovala na to, že ministr zvolil nejméně hospodárné řešení mýta. „Vyhodil do koše stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě, který mohl občanům spolehlivě sloužit další desetiletí,“ dodal Šimoník.

Nástupce nezná

Kritika vůči jeho osobě byla podle Ťoka v mnoha ohledech nedůvodná, za chybu zpětně označil, že měl být obezřetnější v tom, co sliboval. Jako příklad uvedl neúspěch při ohlášeném rychlém odstranění billboardů z okolí dálnic.

Jméno svého nástupce prý nezná. "Rezignaci jsem mu (Babišovi - pozn. red.) dal už v lednu, ale tu nepřijal. Říkal, že to uděláme jinak, že teď nemá náhradu a potřebuje víc času. Tak teď čekám na jeho návrh, jak to uděláme," uzavřel Ťok. 

Ťok je nejdéle sloužícím ministrem dopravy, úřad totiž zastával ve třech vládách - Sobotkově i obou Babišových. Jmenován byl již 4. prosince 2014, kdy nahradil Antonína Prachaře (ANO). Ten rezignoval po necelém roce na ministerstvu. 

Opozice: Ťok nezvládal svůj rezort

"Ministr Ťok byl nejdéle sloužícím ministrem dopravy. Ale neúspěšným. Jeho setrvání ve funkci po tak dlouhou dobu lze těžko rozumně vysvětlit. Otázka také je, co vlastně řídil. Kauza kolem Kapsche ukazuje, že o dopravě jednali úplně jiní lidé z ANO," uvedl na twitteru předseda ODS Petr Fiala.

Poukázal přitom na kauzu kolem mýtného systému, kdy bez vědomí Ťoka jednal místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek s provozovatelem systému firmou Kapsch a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

"Problémy s tendrem na mýto, soustavné kolapsy D1, stav na železnici a dalo by se pokračovat. KDU-ČSL na to opakovaně upozorňovala. Je logické, že ministr, který nezvládá řídit resort, končí. Ale odpovědnost padá i na hlavu Andreje Babiše a jeho personální politiku," napsal na twitteru předseda lidovců Marek Výborný.

"Dan Ťok končí a už dlouhodobě prý chtěl z Babišovy vlády pryč. Asi se mu nemůže nikdo divit. Uleví se jeho svědomí i všem řidičům D1," uvedl na sociální síti předseda TOP 09 Jiří Pospíšil.

"Pan premiér prozřel. Dobrá zpráva pro všechny, kteří jezdí na D1, ale zdaleka ne jen pro ně," napsal k oznámenému Ťokovu konci předseda STAN Petr Gazdík. Doufá, že s novým ministrem přijdou i činy.

Maďarsko získalo náskok

A jak se Danu Ťokovi dařilo podle analytiků? „Zaostávání Česka v budování dálniční sítě není novou záležitostí. Na počátku milénia jsme měli v přepočtu na obyvatele rozsáhlejší dálniční síť než Maďaři i Poláci. Nyní však má Maďarsko zhruba 2,5krát více dálnic na obyvatele než ČR a viditelně nás dotahuje také Polsko. Poláci v absolutním vyjádření, tedy bez přepočtu na obyvatele, vybudovali v letech 2000 až 2016 2,5krát více kilometrů dálnic než ČR,“ říká ekonom Lukáš Kovanda.

„Ovšem ani v posledním celém Ťokově roce v úřadu ministra dopravy, v roce 2018, se situace nijak nezlepšila. Česko loni dokončilo pouze čtyři kilometry dálnic. Zdůvodňovat pomalou výstavbu na konci desetiletí situací v jeho první polovině, jak tak činil Ťok, je už poněkud zarážející. Nad nedostatečným tempem výstavby infrastruktury se opakovaně pozastavovaly a pozastavují mezinárodní instituce nebo Evropská komise. Resort dopravy je jistě obtížný, ale i tak měly a mohly být Ťokovy výsledky za celé jeho funkční období lepší.“ dodává. 

Jednání o změnách ve vládě

Babiš se chce ve středu sejít s prezidentem Milošem Zemanem a jednat s ním o změnách ve vládě. Spekuluje se, že by mohl nahradit i ministryni průmyslu Martu Novákovou nebo ministra spravedlnosti jana Kněžínka (oba za ANO).