Podle sociálních demokratů hrozí, že zadání šestimiliardového tendru na správu mýta firmě Kapsch jako nezákonné nebude moci vláda schválit a od ledna příštího roku, kdy současná smlouva vyprší, se nebude mýtné vybírat. Chovanec vyzval Ťoka, aby řekl, jaké záložní varianty má pro tuto krajní situaci připraveny, zda plánuje například návrat k papírovým kuponům nebo urychlené schválení speciálního zákona.

Na zavedení papírových kuponů ale podle Ťoka není dost času, už před dvěma lety se vláda rozhodla, že touto cestou nepůjde, protože by to znamenalo sedmimiliardový výpadek v příjmu z mýta. Podobně problematický je speciální zákon, doplnil.

Pokračovat ve vyjednávání s Kapschem je tak podle Ťoka nyní jedinou možnou cestou. Prodloužení smlouvy s Kapschem pro získání času na přípravu nového výběrového řízení schválila vláda. „Já nechápu, proč se od tohoto schváleného usnesení vlády odchylujeme a začínáme debatovat o dalších věcech," dodal ministr dopravy. Stále věří, že se mu podaří ve čtvrtek přesvědčit vládu o tom, že jeho návrh je v současnosti nejvhodnější.

V sázce je výběr zhruba deseti miliard korun ročně. Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.