Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Topolánek vsadil na přeběhlíky, na ně také doplatil

Praha - Politická korupce zlomila koalici vaz, nakonec ji potopili ti, které vyloučila.

25.3.2009 28
SDÍLEJ:

Topolánkovu vládu potopili nezařazení poslanci a TlustýFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Když se ve sněmovně před časem rozhořel boj o stravenky, které chtěla vláda zrušit, povstali přeběhlíci Miloš Melčák a Michal Pohanka. Jejich spravedlivý boj za práva zaměstnanců získal jiný odstín v okamžiku, kdy vyšlo najevo, že existuje ujednání mezi firmou No comment a stravenkovým gigantem Sodexho Pass. Společnost No comment, která byla propojená s Topolánkovým přítelem Markem Dalíkem, měla údajně za necelé tři miliony zajistit zachování stravenek.

Tahle malá ukázka dokonale dokumentuje celou dvouletou historii trojkoaliční vlády. Ta získala 19. ledna 2007 důvěru ve sněmovně jen díky Melčákovu a Pohankovu hlasu. Když poslanec ČSSD David Rath později označil Dalíkovu roli v jejich přesvědčování za politickou korupci, soud mu dal za pravdu.

Upatlaná vláda s nejistou podporou 101 poslance dostávala ránu za ranou. Prosadila sice ještě reformní batoh, ale tím její úspěchy skončily.

Pozitivní a negativní motivace

Hvězda předvolební kampaně ODS a ministr financí v první Topolánkově vládě Vlastimil Tlustý neunesl svou prohru v boji o ministerský post, ale ani úprk ODS od programových slibů, především patnáctiprocentní rovné daně.

Nechal se dokonce nafotit s figurantkou ve vířivce, aby pomocí intimních snímků prokázal míru korupce v ODS. Na vějičku se nachytal mladý poslanec ODS Jan Morava. O fotky projevil před skrytou kamerou zájem a objednal si dokonce sledování dcery kolegyně ze Strany zelených Olgy Zubové. „Existují metody pozitivní a negativní motivace,“ vysvětloval Morava nastrčenému detektivovi. Vše prasklo, Morava složil mandát.

Moravovo osvětlení možného způsobu vládnutí se stalo mementem. „Kauza Wolf je poslední kapkou, kterou přetekl pohár. Je nejvyšší čas zastavit rozjetý vládní stroj uplácení a vydírání,“ pravil Tlustý předtím, než vyslovil vládě nedůvěru.

ODS ho včera večer vyloučila z klubu. Jeho kolega Jan Schwippel před poslanci ve středu dodal: „Přeji si obrodu pravice, ukončení stavu, kdy se zjevují přízraky minulého režimu a lidé se bojí projevovat otevřeně názory.“

Podobně se vyjádřily i Olga Zubová a Věra Jakubková, jež pro jistotu počátkem března Bursíkovi zelení vyhodili ze strany.

Kabinetu nakonec zlomil vaz poslanec Petr Wolf a Marek Dalík, premiérův muž na špinavou práci. Ten měl z Topolánkova pověření pomoci Wolfovi, podezřelému ze zneužití pětimilionové státní dotace, pomoci s „mediálním tlakem“. Ve skutečnosti se sešel s redaktorem ČT a přemlouval ho, aby reportáž o Wolfově kauze nevysílal. „Tuhle ránu už nezařazení poslanci neunesli,“ řekl Jiří Paroubek. A měl pravdu. Díky jejich čtyřem hlasům včera vláda padla. Nezachránili ji Miloš Melčák ani Petr Wolf.

Autor: Kateřina Perknerová

25.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
2

Už milion Čechů používá v televizi „červené tlačítko“

Francisco Franco a budoucí král Juan Carlos I. (rok 1966)
DOTYK.CZ
5

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Obce bojují se suchem. Vysazují třešně či hrušně

Švestková, hrušková i třešňová alej vyroste na území Velkých Bílovic. Pracovníci města v listopadu vysadili v tamním katastru dohromady sto ovocných stromů.

Ženy bez ambicí? Strany v příhraničí vedou jen muži

Jako by stav v příhraničních regionech jižní Moravy kopíroval situaci v nově složené poslanecké sněmovně. Počet předsedkyň okresních organizací zavedených politických stran: nula. Čelní pozice zůstávají v rukou mužů i navzdory vzácné shodě napříč stranami, že ženský pohled na jednotlivé problémy je přínos.

Ruská televize: Češi by měli být za rok 1968 vděční. Zaorálek se ostře ohradil

Československo by mělo být Sovětskému svazu vděčno za rok 1968, napsal web ruské armádní televize Zvezda, které řídí ruské ministerstvo obrany. Článek se objevil dnes, kdy začala oficiální návštěva českého prezidenta Miloše Zemana v Rusku. Rozhořčil i samotného Zemana, proti textu se hodlá ohradit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT