Podle exkluzivních informací Deníku se totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo v reakci na pátečních nehodu prověřit aktuální stav všech mostů, které organizace spravuje. A to i přes to, že příčinou nehody nejspíše nebyl technický stav mostu, ale lajdácky prováděná rekonstrukce.

„Na základě pátečního incidentu se generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic rozhodl připravit ještě znovu aktuální revizi všech našich dálničních mostů a mostů na silnicích 1.třídy,“ potvrdila Deníku mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Jak dodala, v praxi by mělo jít o téměř čtyři tisíce mostů ve správě ŘSD.

Prověření technického stavu se ale nedotkne zbylých 12 tisíc mostů na silnicích nižších tříd, jež jsou ve správě krajů a obcí. Do této kategorii mimo jiné spadá i téměř padesát let starý most ve Studénce, jehož rekonstrukci platil Moravskoslezský kraj. Odborníci už dva roky upozorňují politiky na havarijních stav některých mostů v České republice.

Podle aktuálních informací je na silnicích nižších tříd ve špatném stavu zhruba 15 procent všech konstrukcí z nichž 44 mostů se dá označit jako „havarijní stav“. Situace je relativně uspokojivá pouze na dálnicích a silnicích I. třídy, o něž se stará ŘSD. Na celkovou rekonstrukci všech mostů by bylo zapotřebí až 25 miliard korun. V průměru ovšem putuje na opravu ročně jen něco přes miliardu korun.

„Těch peněz by bylo třeba víc, například kdybychom chtěli naráz vylepšit horší stav mostů, které spravujeme my, bylo by to kolem sedmi miliard korun,“ vypočítává Vápeníková.