Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novela silničního zákona: Musí tramvaj zastavit před přechodem?

Ostrava - Sřadou významných změn počítá připravovaná novela silničního zákona. Jedna znich se týká chodců, kteří vsoučasné době mají na vyznačených přechodech téměř absolutní přednost.

15.1.2008 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Jedinou výjimkou jsou tramvaje, kterým musejí umožnit plynulý průjezd. To by se však od příštího roku mohlo změnit. Ministerstvo dopravy totiž uvažuje ozrušení tohoto ustanovení.

„Nic není definitivně rozhodnuto. Vše je ve stadiu úvah. Určitě se otom ještě bude hodně diskutovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Skontroverzním návrhem přišel expertní tým pracující pro ministerstvo dopravy. Jsou vněm zastoupeny čtyři desítky dopravních odborníků izástupců politickýchstran.

Názor expertů

„Členové týmu knovele silničního zákona sepsali celkem osm set různých pozměňovacích návrhů. Dále se však zabývají pouze těmi, na kterých se shodlo osmdesát procent znich. Ato se stalo mimo jiné vpřípadu přednosti chodců před tramvajemi,“ dodal Hanzelka, který připustil, že tato myšlenka má iřadu odpůrců. „Už teď nám chodí e-maily, ve kterých lidé vyjadřují svůj nesouhlas,“ potvrdil Hanzelka.

Podle Hanzelky expertní tým do konce února ukončí svou práce na připravované novele silničního zákona. „Počítáme stím, že na jaře začne klasický legislativní proces,“ dodal Hanzelka. Novelou se bude zabývat Poslanecká sněmovna a Senát, podepsat ji musí iprezident. Vplatnost by mohla vstoupit 1.ledna příštího roku. „Očekáváme bouřlivou diskusi. Přednost chodců může přinést určité problémy, na druhé misce pomyslných vah je však bezpečnost chodců,“ uvedl Hanzelka. Podle něj by již nemuselo docházet ktragickým nehodám, při kterých si chodci na přechodech neuvědomují, že nemají před tramvajemi přednost.

Dopravní podniky jsou skeptické

Zástupci dopravních podniků provozujících tramvajovou přepravu jsou knávrhu skeptičtí.

„Vtéto chvíli si to dost dobře neumíme představit,“ prohlásil mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht stím, že jízdní vlastnosti tramvají jsou zcela jiné než uklasických vozidel. Rozdíl je zejména vbrzdnédráze.

Podle Albrechta by komplikace nastaly zejména vrušných městských částech, kde jsou na několikasetmetrovém úseku idesítky přechodů. Jednou ztakových lokalit je například Nádražní ulice, vedoucí zcentra Ostravy do Ostravy-Přívozu. Vzhledem kvysokému počtu přechodů by zde tramvaje musely projíždět krokem, aby jejich řidič stačili včas zareagovat na chodce. „To by se samozřejmě projevilo zpožděním. Ani tak by však nebylo zaručeno, že tramvaj zabrzdí před chodcem, který například zbezprostřední blízkosti vstoupí před tramvaj,“ řekl Albrecht.

Drážní inspekce: Jsme proti změně

Proti změně přednosti je také Drážní inspekce, která mimo jiné vyšetřuje nehody tramvají. „Jsme pro zachování dosavadního stavu. Máme totiž obavy, že by to nejen nepřispělo ke zvýšení bezpečnosti chodců, ale situaci by to paradoxně mohlo naopak zhoršit. Je nutné si uvědomit, že brzdná dráha tramvaje je podstatně delší než uvozidel. Hrozí, že chodci vpocitu absolutní přednosti vejdou na přechod těsně před tramvají, která již nestačí zabrzdit,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Podle Neusara knehodám, při kterých tramvaj na přechodu srazí chodce, dochází jen zcela výjimečně. „Je pravda, že někteří lidé občas zapomenou, že ikdyž jsou na přechodu, musejí dát přednost tramvaji. Jsou to však zcela ojedinělé případy,“ řekl Neusar.

Některé zvážných nehod tramvají a chodců na vyznačených přechodech

Obětí tragického střetu stramvají se vříjnu předloňského roku stal jedenáctiletý chlapec, kterého ukřižovatky ulic 28.října a Sokola Tůmy vOstravě zachytila tramvaj. „Chlapec přecházel vozovku zpravé strany po přechodu pro chodce. Před ním nejprve zastavila své vozidlo Opel Astra pětapadesátiletá řidička, a umožnila tak nezletilému bezpečné a plynulé přejití vozovky. Hoch prošel celý jízdní pruh, ale bezprostředně vstoupil ido kolejiště tramvají, kde právě projížděla linka číslo 9,“ popsal tragédii mluvčí severomoravské policie MilanKlézl.

Zhruba ve stejných místech se vzávěru loňského roku stala idalší vážná nehoda. Tramvaj zde na vyznačeném přechodu srazila pětapadesátiletého chodce. Muž byl stěžkými zraněními hrudníku, břicha a hlavy převezen do Fakultní nemocnice vOstravě-Porubě.

15.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Dopis Oskara Holversona napsaný na lodi Titanik
19

V Británii budou dražit poslední dopis napsaný na lodi Titanic. Matce pasažéra

Ksenija Sobčaková
2

Televizní moderátorka Sobčaková chce kandidovat proti Putinovi

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.  

Tatra drtí kopce a Zeman rozverně poplácává: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. října 2017.

Hyenismus v ulicích měst: Využívají postižení druhých, aby mohli krást

Lýdia a Isabela. Dvě devatenáctileté Rumunky se ve středu kolem 14 hodiny snažily přesvědčit na zlínském náměstí Míru kolemjdoucí, že jsou hluchoněmé Češky, které vybírají finanční pomoc pro postižené spoluobčany, vše pod vlajkou EU. Ti, kteří jim naletěli, museli do předem připraveného formuláře uvést své jméno, adresu, částku kterou přispívají a podpis.

Ruské kolo v centru Mladé Boleslavi? Nápad budí vášně

/ANKETA/ Ten nápad má dvě polohy. Jedni jsou z něho nadšeni a ti druzí si klepou na čelo. Boleslavská radnice totiž vypustila informaci, že o prosincových adventních trzích uvažuje, že by v centru města instalovala obří ruské kolo. Až třicetimetrové!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení