Středeční důkladná prohlídka vraků obou souprav vyloučila, že by příčinou srážky mohla být technická závada. „Provedli jsme i funkční zkoušky účinku a činnosti kolejnicových brzd, byly v pořádku,“ sdělil Petr Maikranz, ředitel Drážní inspekce Územního inspektorátu Ostrava.

Na předběžné verzi, že srážku zavinil čtyřiadvacetiletý řidič, který nepočkal na křížení ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať, se tak nic nemění. „Šlo o lidské pochybení,“ potvrdil Maikranz. Výslech řidiče by se měl uskutečnit tento čtvrtek.

Podle čtenářů Deníku je ale převážný díl viny na samotném dopravním podniku, který trať lépe nezabezpečil dříve, než se tato tragédie vůbec stala. O nebezpečnosti tohoto místa totiž dobře věděl.

Dosud to vždy ubrzdili

„Na této trase tohle nebyla jediná situace, kdy řidič přehlédl v tabulce křižování a musel couvat. Posléze byl za to i řádně potrestán. Toto ale DPO neuvádí,“ napsal Deníku čtenář podepsaný jako P. K., který dále uvedl, že sám kdysi na lince číslo pět jako řidič tramvaje jezdil.

Redakce serveru Aktuálně.cz má k dispozici písemné svědectví ženy, která jezdí pravidelně linkou číslo 5. Žena popisuje situaci z léta roku 2007. Jela tehdy tramvají číslo 5 ve stejnou dobu, v jakou došlo minulý týden k tragické nehodě. A také tehdy vjeli řidiči dvou souprav na jednu kolej proti sobě. Stačili však zabrzdit.

„Největší vinu nese vedení DPO, které si jen sedí v teplých křeslech a nevnímá zodpovědnost. Ten semafor tam měl být už nejméně dvacet let. Jsem na ty tajtrlíky nahoře opravdu naštvaná,“ horlila telefonicky další čtenářka našich novin – Eva Dostálová z Poruby.

„Pokud došlo v posledních čtyřech letech k mimořádné situaci a dopravní podnik nám to neoznámil, zvážíme zahájení správního řízení,“ řekl serveru Aktuálně.cz mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Vedení Dopravního podniku Ostrava až nyní oficiálně přiznalo, že k nebezpečným situacím na jednokolejné trati docházelo už v minulosti. Za poslední tři roky proti sobě vyjely tramvaje už dvakrát, nikdy ale naštěstí nedošlo ke střetu.

„V období posledních tří let jsme na jednokolejné tramvajové trati zaevidovali dvě dopravní situace, kdy řidiči tramvají nerespektovali předepsané křižování ve výhybně,“ uvedl pro server iDNES.cz ekonomický náměstek dopravního podniku František Kořínek.

Řidiči zareagovali správně

Pondělní rekonstrukce na místě nehody potvrdila, že řidiči zareagovali na neočekávanou událost správně a včas. „Věnovali se plně řízení a půl sekundy poté, co se uviděli, začali oba brzdit,“ potvrdil Maikranz.

Byli však od sebe tak blízko, že nestačili vozy ubrzdit. Přesnou brzdnou dráhu ve vztahu k profilu tratě, tedy ke sklonům a obloukům v místě nehody, teď budou odborníci propočítávat. Budou také prověřovat rychlost tramvají před srážkou. Dosud vycházeli z údajů na tachometru, které nemusejí odpovídat přesně skutečnosti. „Teď bude následovat mravenčí práce, budou se vyslýchat všichni účastníci a svědci nehody,“ sdělil ještě Maikranz.

Vyšetřování tragické srážky ostravských tramvají uzavře drážní inspekce pravděpodobně až za několik týdnů.

Iva Havlíčková, Martin Pleva