Závěrečný účet politikům vystaví TI na konci září (tedy ještě před volbami) na webových stránkách transparentnivolby.cz. Na webu, který naposledy ožil před volbou prezidenta, je také dostupné desatero hodnotících kritérií.

„Kritéria vycházejí z dlouholeté praxe monitoringu předvolebních kampaní a politického marketingu v Česku i zahraničí,” upřesnil ředitel české TI David Ondráčka. Bude mezi ně patřit například transparentní účet, dary, struktura výdajů, složení volebního týmu či zveřejnění seznamu spolupracujících agentur a PR poradců.

Monitorovací tým připraví hodnocení 135 kandidátů do Senátu, v komunálních volbách pak 36 subjektů kandidujících do zastupitelstev magistrátů měst Prahy, Brna a Ostravy. Zájem obsadit zastupitelstva velkých měst je enormní a některé strany se před komunálními volbami nechávají slyšet, že v kampani hodlají utratit i stovky milionů.

Bitva o stamiliony bez pravidel

Současné volební zákony však podle TI komunální kampaně v podstatě opomíjí. Místní politici tak například nejsou omezeni limitem výdajů, nemají povinnost vést volební transparentní účty ani registrovat se u Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) jako „třetí osoba“ v případě, kdy se kampaň koná bez vědomí propagovaného politického subjektu.

Obavy o férovost nadcházejících komunálních voleb zesiluje fakt, že velká města ročně operují s rozpočty šplhajícími do desítek miliard korun. „Absence rozumných pravidel pro komunálky, která platí pro volby sněmovní a prezidentské, bije do očí. Politika se dělá nejen v Praze, ale samozřejmě i ve městech, jejichž rozpočty jsou v řádech stamilionů,“ dodal specialista na politické finance Petr Vymětal z Vysoké školy ekonomické.

TOP 09 a Zelení jako světlé výjimky

Nejčastějšími triky v kampani jsou podle TI skrývání „senátních“ nákladů do „komunální“ kampaně“, financování masivních kampaní pro nově vytvořené subjekty s minimálními šancemi či spojování „nezávislých“ kandidátů se stranami za účelem získání státního příspěvku.

Organizace se ovšem neomezila jen na kritiku. TI pochválila TOP 09 a Zelené za to, že se už nyní snaží zajistit průhlednost vlastní kampaně, přestože to zákon nevyžaduje.

Zákeřné zbraně na sociálních sítích

TI do monitoringu nezahrnula pouze tradiční kanály, ale i internet včetně sociálních sítí. „Už dříve se přitom ukázalo, že sledovat finanční toky například na Facebooku je téměř nemožné,“ upozornila organizace na úskalí takových ambic.

Novými zbraněmi v rukou politických marketérů se staly tzv. dark-posting a trolling. Nejsou sice levné, ale náklady na ně lze efektivně skrývat. Je technicky, finančně i metodicky náročné je zachytit a prokázat, navíc je nereguluje žádný zákon. „Je sice veřejným tajemstvím, že je používá každá strana, ale ani média, orgány činné v trestním řízení či politická reprezentace se nemají k tomu, aby tyto evidentně destruktivní jevy pojmenovaly a začaly rozumně omezovat,“ vysvětlil oblibu moderních nástrojů koordinátor monitoringu Ondřej Cakl.