Školy - InfografikaZdroj: DeníkDneškem tady završují unikátní vzdělávací projekt, v němž se klade důraz na učení pomocí příběhů, čtenářství a dramatickou výchovu, která podporuje citový život žáků. Technicky a přírodovědně orientované děti se budou moci zapojit do práce v ateliérech vybavených pro drobná řemesla, kam budou moci chodit i rodiče. V každé třídě budou děti dvojího věku, starší budou pomáhat mladším. Počítá se s žáky s handicapem či se slabším sociálním zázemím.

Víru nevnucují

Filipika je letos jedinou nově zapsanou církevní školou, kromě ní se otevřou dveře dalších 31 soukromých základních škol, například DOBRÁ Montessori ZŠ a MŠ v Halenkovicích, School Michael v Praze 5 nebo ZŠ Gaudi v Příboře.

Studenti na přednášce, vysoká škola, univerzita, posluchárna - ilustrační foto
Vysokých škol i jejich studentů od revoluce přibylo. Mění se i zájem o obory

Mezi středními školami je nováčkem Naše lyceum v Praze 10 – Záběhlicích nebo Gymnázium sv. Augustina v Praze, které navazuje na MŠ a ZŠ provozované řádem augustiniánů. V České republice je celkem 95 katolických škol, v nichž se připravuje 17 tisíc žáků. „Vedle aktivit zaměřených dovnitř školy většina z nich pořádá bohoslužby, přednášky, semináře či divadelní představení pro širokou veřejnost. Nikomu však pedagogové ani školní kaplani víru nevnucují, ale respektují svobodu vyznání a svědomí dětí i jejich rodin,“ uvádí Martin Čech, ředitel sekce církevního školství České biskupské konference.

Hurá do školy! Rady pro rodiče i děti.Zdroj: Deník, ShutterstockSoukromé a církevní školství představuje jen zlomek z celkového počtu škol. Připomeňme, že ve školních lavicích zasedne 953,4 tisíce žáků prvních až devátých tříd a 399,4 tisíce středoškoláků. Přesto cesta ke vzniku soukromé školy není vždy jednoduchá. Vyprávět by o tom mohli rodiče a učitelé ScioŠkoly ve Frýdku-Místku, která na oficiální zápis do rejstříku škol čekala dva roky.

Zpočátku s jejím založením nesouhlasil kraj, pak ministerstvo školství. Až letos dosáhli cíle a jsou tak desátou základní ScioŠkolou v ČR. V nich se vyučuje alternativním způsobem, učitele zde nahrazují průvodci. „Dochází k propojování žáků napříč ročníky, práce v různých skupinách dává dětem jedinečnou příležitost plně rozvíjet jejich kompetence, především pracovní, komunikativní, sociální,“ cituje ze zprávy České školní inspekce zakladatel ScioŠkol Ondřej Šteffl. 

Důvody zamítnutí

Dobrý projekt a nadšení ovšem nestačí. Ministerstvo školství upozorňuje, že důvodem k zamítnutí zápisu do rejstříku škol a školských zařízení je nesoulad s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky nebo příslušného kraje. „Spočívá ve skutečnosti, že v dané lokalitě existuje dostatek míst na již zapsaných školách a není efektivní a potřebné zřizovat a ze státního rozpočtu dotovat školu novou,“ říká mluvčí resortu Aneta Lednová.

Děti si hrají v mateřské školce. Ilustrační foto
Nebezpečný první školní měsíc. V září roste počet dětských úrazů

Tento postup potvrdil i nález Ústavního soudu z letošního července, který konstatoval, že „Listina základních práv a svobod neobsahuje – a logicky ani obsahovat nemůže – subjektivní veřejné právo na zřízení neveřejné (nestátní, soukromé) základní či střední školy, nevzniká tedy ani povinnost státu zajišťovat právo na ,vyučování na těchto školách.“