Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Turnikety v metru: podle studie se vyplatí

Praha -Investované peníze do turniketů v metru se Praze vrátí do několika let. Tvrdí to první výsledky dlouho očekávané studie, které má Deník k dispozici.

14.3.2008 4
SDÍLEJ:

TAKHLE TO V METRU VYPADALO.Foto: Archiv DP

Pokud dokáže dopravní podnik přesvědčit pražské radní, turnikety by mohly začít fungovat už za dva roky.

Když se na podzim minulého roku ředitel dopravního podniku Martin Dvořák opakovaně nahlas zauvažoval o znovuzavedení turniketů do pražské podzemky, vybudilo to velké diskuse veřejnosti i odborníků. Mnozí nostalgicky vzpomínali na sedmdesátá a osmdesátá léta minulého století, jiní považovali podobné úvahy za ztrátu času.

Pražský dopravní podnik (DP) si proto nechal udělat studii, která měla dát odpověď na otázku, zda se turnikety vyplatí. „Výsledky zveřejníme na konci prvního čtvrtletí roku 2008,“ tvrdil loni na podzim Dvořák.

Musí přesvědčit radní

Studie byla dokončena v minulých dnech dokončena. „Prokázala, že míra návratnosti financí investovaných do uzavření metra je velmi vysoká a že by se investované prostředky vrátily do několika málo let. Tento krok by v metru vymítil černé pasažéry, kterých je ročně přes sto milionů, “ uvedl Ondřej Pečený z DP, podle kterého by se do zavedení systému turniketů muselo investovat jeden a půl až dvě miliardy korun. Tyto peníze se podle zjištění vrátí do dvou až čtyř let.

Vedení dopravce předložilo kvůli studii a dalším argumentům představenstvu společnosti záměr na zavedení turniketů a to ho podpořilo. Nyní je připravována podrobná prezentace pro pražskou radu. Ta totiž nakonec o turniketech rozhodne.

„Je to čistě provozní záležitost, takže to nespadá do kompetence zastupitelstva,“ sdělil Deníku radní odpovědný za dopravu Radovan Šteiner. Podobný postup je například i u zdražování jízdného.

Projekt má šanci uspět

Zatím se zdá, že podle prvních reakcí radních má návrh na zavedení turniketů v metru velkou šanci uspět. Projekt se líbí i primátorovi Pavlu Bémovi. „Nicméně nelze věc uspěchat, naopak velmi dobře připravit,“ řekl. Podle Šteinera má zavedení turniketů smysl až po rozšíření elektronických jízdních dokladů a projektu Opencard. Město chce totiž převést předplatní kupony na tyto karty.

Podle ředitele DP Martina Dvořáka by jednou z podmínek výběrového řízení na dodavatele technologie bylo, aby turnikety přijímaly tyto karty a také běžné papírové lístky, což je běžný jev v zahraničí. Pokud rada vznik turniketů podpoří, podle Dvořáka je reálné spuštění celého systému do dvou let.

Historie turniketů v pražském metru

Na všech vstupech i výstupech byly všechny stanice pražského metra vybaveny už od svého zprovoznění v květnu 1974. Cestující do turnikety vhodily 1 Kč a i když byl tarif v metru obecně nepřestupný, mezi jednotlivými trasami šlo přestupovat bez dalšího placení. Kdo se pokusil do podzemí vstoupit bez placení nebo projít nesprávným směrem, tak mu v další cestě zabránila mechanická výsuvná ramena. Podobně například dopadnul vlk v sovětském kresleném seriálu Jen počkej! Turnikety zmizely z metra na podzim roku 1985, kdy byly u vstupů zprovozněny oznamovače jízdenek. Tento systém funguje do současnosti.

…a jejich budoucnost

Zatím není jisté, jaké turnikety by v Praze fungovaly. O všem rozhodne až výběrové řízení. Dopravce se v něm zaměří na finanční nabídky dodavatelů, ale také na to, jaká bude propustnost turniketů. Netají se záměrem následovat příklad evropských měst, která si uzavření metra chválí. V posledních letech tak například učinil francouzský Lyon. V systémech podzemky těchto měst fungují turnikety na té bázi, že ramena, která brání v průchodu, se otevřou po přiložení čipové karty nebo vložení lístku do speciálního otvoru. Ten je i na konci turnikety za rameny, kde po projití znovu vyjede.

Případy ze zahraničí

Londýn

Na začátku 90. let byl v londýnském metru zaveden tzv. „Automatic Tiket Collection“, neboli obdoba turniketů při vstupu do metra.

Po zavedení automatických bran v 80% systému (především v centru města) poklesla míra černých pasažérů o 2/3.

New York

Po zavedení moderního odbavovacího systému metra klesla míra černých pasažérů v metru o 85%. V cenách roku 2000 to představovalo roční úsporu ve výši 22 milionů USD.

Zdroj: DP

Rozhovor s ředitelem DP Martinem Dvořákem

Proč prosazujete turnikety do metra?

Případy ze zahraničí nám ukázaly, že to je nejúčinnější způsob, jak bojovat s černými pasažéry.

Kde chcete vzít dvě miliardy na realizaci?

Musíme se dohodnout s městem, jestli to z jeho strany půjde formou investiční dotace, nebo jestli se vydáme cestou komerčního úvěru. Studie nám ukázala, že by se tyto peníze brzy vrátily.

Původně jste hovořil o zavedení v roce 2009. Je to reálné?

Uznávám, že asi ne. Vzhledem k obrovské finanční i realizační náročnosti tento vidím realizaci projektu jako reálnou nejdříve v roce 2010, ale i to je poměrně optimistická varianta.

Kolik revizorů budete moci propustit?

Nebude pro to důvod. Jelikož plánujeme posílení spojů tramvají i autobusů a tedy i zvýšení počtu přepravených lidí, tak se revizoři přesunou do povrchové dopravy.

Dostali jste někde inspiraci k současným úvahám?

Využity byly zkušenosti z devatenácti měst, z nichž jedenáct má systém metra uzavřený a neplánuje jej otevírat, čtyři města buď připravují nebo již realizují uzavírání metra.

Vidíte v turniketech i jiný přínos než je ten finanční?

Přineslo by to i určitou rovnost mezi cestující. V metru by si mohli být všichni téměř na sto procent jisti tím, že ostatní lidé si za dopravu platí všichni stejně. Systém dopravy by se stal pro černé pasažéry méně výhodným, pokud by přišli o možnost cestovat páteřní a nejrychlejší komunikací.

Autor: Jan Puci

14.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Po náletu kamikaze
1 3

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Dakar bude náročný a rozhodnout může už úvodní část závodu, shodují se závodníci

Dakar 2018 se blíží a členům týmu Big Shock Racing se zvedá nálada. I přesto, že má teď každý plné ruce práce. Sestava týmu zůstává nezměněna, stejně jako posádka žluté liazky. Pilot Martin Macík Jr. pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku jistí Michal Mrkva. 

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT