„Jsme škola městská s 27 třídami. Máme 40 učitelů, 3 kvalifikované vychovatelky, kvalifikovanou psycholožku, 3 asistentky, z čehož dvě mají odpovídající kvalifikace a jedna studuje,“ vysvětluje za Základní školu Hlučín-Rovniny zástupkyně ředitele pro první stupeň Lenka Breitkopfová se slovy, že celý první stupeň je stoprocentně aprobovaný. „Na druhém stupni nejsou aprobovaní dva učitelé, přičemž jeden studuje vysokou školu,“ podotkla.

Podle ředitele Základní školy Březová Emila Januškeho nelze na malé škole při nízkém počtu učitelů zajistit, aby byly všechny předměty vyučovány kvalifikovanými učiteli. „Muselo by jich být několik na zkrácený úvazek, což na vesnické škole, kde většina učitelů dojíždí, není dost dobře možné.Také zajištění výuky jazyků (AJ) je obtížné zajistit. Kvalifikovaní učitelé se státnicemi z jazyka na základní školy nejdou učit z finančních důvodů. Plat okolo 16 000 je nezajímavý,“ míní Emil Januške. Jak dále uvádí, značný přebytek kvalifikovaných učitelek je pro I. stupeň. „Chystaná legislativní úprava k 1.1.2010 nám situaci velmi zkomplikuje,“ podotkl. Z patnácti pracovníků je na Základní škole Březová dvanáct kvalifikovaných a tři nekvalifikovaní. „Jedna učitelka dokončuje vysokoškolskou kvalifikaci na Pedagogické fakultě v Ostravě,“ zmínil.

Na Základní škole ve Stěbořicích jsou téměř všichni učitelé kvalifikovaní.

„Pouze jedna paní učitelka na nižším stupni si doplňuje vzdělání na pedagogické fakultě a vychovatelky školní družiny vyučují celkem 5 hodin nekvalifikovaně, a to výchovné předměty jako jsou hudební výchova, pracovní činnosti, domácnost,“ zmínila ředitelka školy Iveta Moravcová.

Na Základní škole v Hlučíně-Darkovičkách v současnosti dostudovávají dvě učitelky. „Jedné chybí státnice a druhé asi dva roky studia,“ uvedl ředitel Tomáš Kolesa.

A proč je podle něj málo kvalifikovaných učitelů? „Ti schopnější odcházejí vydělávat peníze a zůstávají ti, které to baví. Nejčastěji mají střední pedagogickou školu a studují dálkově. Dnes, vlivem úbytku dětí je situace dobrá a není až tak velký problém sehnat kvalifikovaného pedagoga,“ uvedl Kolesa.