„Třeba v Anglii je to zcela samozřejmá přítomnost. Nás bohužel limituje nedostatek techniky,“ říká Renata Nechanická, zástupkyně ředitele pražské Základní školy Brána jazyků. Přitom právě její škola patří mezi ty, kde už si učitelé nedovedou představit výuku bez interaktivních tabulí. Aby byl celek dokonalý, potřebovali by ovšem „maličkost“ – do každé lavice note book. „Příští rok naši páťáci skutečně dostanou třicet přenosných počítačů. Ale je to málo, a proto jsme si nyná zažádali o grant, v němž požadujeme další pevné počítače v levnější verzi,“ říká Nechanická.

Chytrý program

Pokud to vyjde, mohli by ve zdejší škole plně využít vzdělávací projekt FlexiLearn®. Jeho základem je systém pro interaktivní učebnice od Nakladatelství Fraus.To začalo s vývojem digitálních učebnic pro interaktivní tabule a osobní počítače před pěti lety. V březnu je ve formě žákovských licencí začalo nabízet školám a žákům, zejména na druhém stupni základních škol a středoškolákům. Lze si je stáhnout z webových stránek. „Interaktivní učebnice nejsou pouhou elektronickou kopií těch papírových, ale nabízejí mnohem víc. Žák v jejich podobě dostává smysluplný obsah pro práci s počítačem, který mu umožní přirozeně zapojit další prostředky – videa, animace, grafy, fotografie, zvuky či hudbu.

Licence navíc obsahuje zábavné procvičování a testy s okamžitým vyhodnocením, které pomáhají žákům efektivně získávat nové poznatky,“ shrnuje Petr Kykal, vedoucí projektu FlexiLearn®. V současnosti nabízí Fraus již 93 procent svých titulů pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia v interaktivní verzi. Do výuky je v různé míře zavedla skoro polovina škol. Vše nasvědčuje tomu, že se interaktivní učebnice stane předvojem elektronických knih, jejichž prodej třeba v USA už překonal knihy klasické.

Nástup digitálního věku

„V rámci výuky mohu různým skupinám žáků zadávat úkoly na jejich úrovni, které jsou pro ně motivující. Talentovaní se pak při hodině nenudí a současně mohu individuálně přistupovat i k těm, kteří jsou s látkou pozadu,“ pochvaluje si Jitka Bulínová, vedoucí učitelka na malotřídní škole v Konicích.

Z hlediska škol je důležité, že za interaktivní obsah učebnice nese odpovědnost nakladatel. „Veškerý obsah, informace i vizuály včetně fotografií a videí jsou ověřené a jsou u nich zajištěna autorská práva,“ potvrzuje Kykal.

O přínosech moderních výukových trendů svědčí i průběžné výsledky projektu Vzdělávání 21. Potvrzují, že žáci vybavení přenosnými počítači jsou mnohem více motivovaní k výuce, díky jejich spolupráci se zlepšuje atmosféra ve třídách i vztah žáků k tradičně neoblíbeným předmětům.

„Analytické studie očekávaného vývoje hovoří o tříletém horizontu, kdy by měly elektronické knihy masivně ovládnout trh. Digitální technologie ve vzdělávání bychom měli brát jako příležitost pro změnu, kterou tak jako tak musíme s naším školstvím uskutečnit,“ soudí Ondřej Neumajer, náměstek ředitelky Výzkumného ústavu pedagogického.

Čtěte také: Téměř polovina škol má zastaralé počítače