Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal při dnešní prezentaci výsledků loňského průzkumu upozornil, že v zahraničí je mezi učiteli výrazně vyšší poptávka po vzdělávání v oblasti individualizace výuky a dalších inovativních postupů. „To jsou zrovna kompetence v oblastech, které bychom výrazně potřebovali," uvedl Zatloukal. Připomněl, že letošní testování žáků čtvrtých a osmých tříd základních škol a středoškoláků ukázalo, že právě tyto metody děti vnímají pozitivně.
Česko je v tomto ohledu na necelé polovině mezinárodního průměru. Zatímco v tuzemsku cítí potřebu vzdělávat se v oblasti přístupů k individualizovanému učení šest procent respondentů, mezinárodní průměr je třináct procent.
Při zapracovávání nových metod výuky do praxe by mohlo učitelům pomoci sdílení zkušeností s kolegy v rámci školy i mimo ni. Podle inspekce by bylo potřeba podpořit práci mentorů a vznik sítí obdobně tematicky zaměřených pedagogů. „Je to nejefektivnější způsob, jak si učitelé mohou předávat své znalosti například právě v oblasti metodiky," řekl Zatloukal.
Na potřebu častěji využívat aktivizující metody výuky se při návštěvách škol budou ještě více než v minulosti zaměřovat inspektoři. „V této oblasti se také už zaměřujeme na vzdělávání inspektorů, mezi nimiž je po tom poptávka," uvedl ústřední školní inspektor.
Zbývá čas na samotné vzdělávání
Podle něj by se měl využít čas, který čeští učitelé mají díky tomu, že v jejich typické hodině zbývá nadprůměrné množství času na samotné vzdělávání. Nezbytné administrativní činnosti a řešení kázeňských problémů jim zaberou jen šestnáct procent času, díky čemuž se ČR řadí k pěti zemím s největším prostorem pro vlastní výuku.
Pokud jde o další profesní vzdělávání, cítí tuzemští pedagogové velkou potřebu po získávání znalostí z oblasti informačních technologií a chování žáků a vedení třídy. Ve dvanácti ze čtrnácti sledovaných oblastí však zaznamenalo Česko ve srovnání s ostatními zeměmi podprůměrný podíl učitelů, kteří pociťují velkou potřebu uvedeného vzdělávání, upozornila inspekce.
Mezinárodní průzkum TALIS 2013 se konal ve čtyřiadvaceti členských zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a dalších deseti partnerských zemích. V tuzemsku se ho zúčastnili všichni ředitelé 220 náhodně vybraných škol a 3219 učitelů. Data se sbírala od 4. března do 5. května loňského roku.