Učí polovinu pracovní doby

„Výše mého platu zdaleka nedosahuje takové částky, která se uvádí jako průměrná. To bych musela ve své funkci působit minimálně dvacet let,“ podotkla Eva Hunalová ze Základní školy na Pražské v Pelhřimově.

Právě praxe hraje při odměňování učitelů hlavní roli.

Zkušený kantor si také přijde na více než dvacet tři tisíc korun. Jakou dobu musí učitel trávit přímo ve škole, zákon však už neřeší.

Přestože platí čtyřicetihodinová pracovní doba, osm hodin denně přímo ve škole tráví málokterý učitel.

„Většina z našich učitelů učí zhruba dvaadvacet hodin týdně. Zbytek času se věnují přípravě, a to ve škole být nemusí,“ řekl ředitel pelhřimovské Základní školy na Pražské Luděk Charouzek.

„Kolem přítomnosti učitele ve škole se vedly dlouhé diskuze. V současné době platí vyhláška, která praví, že učitel může své povinnosti související s nepřímou vyučovací povinností vykonávat i doma,“ uvedl vedoucí odboru školství pelhřimovského městského úřadu Petr Plachý.

Práce učitele je totiž rozdělena na přímou a nepřímou vyučovací povinnost.

Ta nepřímá zahrnuje vedení agend, přípravu na vyučování nebo opravování. „Záleží vždy na dohodě s ředitelem, obecně ale platí, že tyto práce může učitel vykonávat mimo školu. Nyní se ale v souvislosti se změnou školského zákona hovoří o tom, že by přítomnost učitele ve škole po dobu osmi hodin byla vyžadována,“ dodal Plachý.

Podle něj by nový zákon měl částečně upravovat i platové podmínky, které jsou nyní nevýhodné právě pro mladého začínajícího učitele.

Škola navíc dostává peníze podle toho, kolik ji navštěvuje žáků. Těch ovšem rok od roku ubývá.

„Počet tříd v mnoha případech zůstává stejný s tím rozdílem, že místo třiceti dětí v každé z nich jich je pouze dvacet,“ podotkl Petr Plachý.

Škola tedy dostane méně peněz, ale náklady na výuku se nesníží. Většině ředitelů zbývá na odměny pro učitele čím dál méně peněz.

„Mluví se například o tom, že školy by měly dostávat peníze podle počtu tříd a ne podle počtu dětí,“ doplnil Plachý.