Mladík napíše fixou na papír rovnici 3x+1=4. Namíří na ni kameru mobilního telefonu, kde má zapnutý Chat GPT-4 a zeptá se: „Jakou rovnici jsem nyní napsal?“

„Aaa, už ji vidím. Napsal jste 3x+1=4,“ odpoví mu nadšený ženský hlas.

Příklad může ihned vyřešit, ale mladík umělou inteligenci (AI) požádá, aby mu neřekla výsledek, ale vysvětlila postup. Ženský hlas mu radí, muž píše postup a dále míří na papír kamerou mobilu. Chat vše průběžně kontroluje: „Ano, výborně, přesně tak,“ chválí ho.

Konec učitelů v Čechách? I takovou otázku může vzbudit pronikání umělé inteligence do školství:

Takový scénář zobrazuje prezentace neziskové organizace Open AI, jež se zabývá vývojem umělé inteligence. Podobná okamžitá interakce umožní dohnat látku dětem, které nestíhají ve škole, ale nemohou si dovolit platit doučování. Až potud pro učitele ideální pomocník.

Ale novinka aplikace Chat GPT-4 má i odvrácenou tvář.

Žák si může pod lavicí vyfotit test z matematiky, dát příkaz „vypočítej tyto příklady“ a na mobilu se mu ukážou výsledky.

| Video: Youtube

Někteří učitelé namítají, že mobily už zakazují a jejich použití při výuce vidí a okamžitě trestají. Jenže je složité vnímat všech třicet svěřenců najednou, zda během pár vteřin písemku nevyfotí. Ostatně mnozí žáci používají při testech i starší verzi Chatu GPT, kdy musí požadavek ručně vyťukat.

Na umělou inteligenci nespoléhat

Deník.cz se zeptal učitelů, jak na technologickou novinku budou reagovat. „Na zapojení AI u otázek na fakta se vždycky těším. Většinou jsou to tak hrozné bláboly, že jim chudákům známku zhorší. A někteří si i přesto nedají říct,“ sdělila s úsměvem učitelka češtiny na Gymnáziu Paměti národa a expertka Ústavu Českého národního korpusu Univerzity Karlovy Jana Šindlerová.

Podle ní zřejmě nebude trvat dlouho než se velké jazykové modely jako Chat GPT-4 naučí dávat dokonalejší odpovědi, ale zatím je vše jen v procesu. „Učíme se, že spoléhat na tyto modely místo na svou hlavu je hloupost,“ doplnila.

Hollywoodská herečka a zpěvačka Scarlett Johanssonová si postěžovala na to, že ji společnost Open AI ukradla hlas:

Šindlerová uznává, že podvádět je díky dokonalejším technologiím stále snazší. Podle ní by se měl změnit přístup učitelů k žákům. „Tak, aby žáci chápali, že podvodem neprospívají především sami sobě,“ vysvětlila. To obnáší odstranit strach z chyby a také ze známek. Doporučila proto hodnotit spíše pomocí průběžné zpětné vazby než klasickým známkováním.

Také vedoucí projektů mediálního vzdělávání v organizaci Transitions Jaroslav Valůch na květnovém Veletrhu mediálního vzdělávání uznal, že fakta zatím nejsou nejsilnější stránkou chatování s umělou inteligencí.

close Jaroslav Valůch, odborník na umělou inteligenci, média a dezinformace info Zdroj: Deník/ Zuzana Hronová zoom_in Jaroslav Valůch, odborník na umělou inteligenci, média a dezinformace

„Její výsledky je třeba zpřesňovat připomínkami a doplňujícími dotazy. Lépe umí třeba formulovat text na nějaké téma,“ vysvětlil. A doporučil učitelům, ať na AI nezanevřou a používají ji účelně – třeba k přípravě hodiny, her na dané téma, nebo k vypracování libovolného počtu zadání.

Napsala AI Bibli?

Jakub Sedláček z katedry Studií nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze se zabývá tím, jak umělá inteligence mění svět. Spolupracuje také s platformou SYRI, jež mimo jiné zkoumá odolnost společnosti a její reakce na krize.

Podle něj již často nelze poznat, zda esej napsal Chat GPT nebo student. „Existující detektory, odhalující texty vytvořené umělou inteligencí, jich odhalí sotva 40 procent. A co je horší, lidmi psaný text vyhodnotí v méně než sedmdesáti procentech případů. Podle detektorů napsala AI i Bibli,“ varoval.

close Jakub Sedláček, expert na umělou inteligenci info Zdroj: Se svolením SYRI zoom_in Jakub Sedláček, expert na umělou inteligenci

Umělý původ textu jde podle něj úspěšně skrýt vložením několika gramatických chyb. „Pak přesnost odhalení klesá na nějakých 17 procent,“ dodal.

Sedláček ale zároveň odmítá, že by ztratily význam domácí úkoly, eseje či bakalářské práce. „Výuka matematiky také neztratila smysl, když přišly kalkulačky. Jen bylo potřeba pochopit možnosti a limity nové technologie a zapojit ji tam, kde měla smysl,“ podotknul.

Učitelům radí, ať na změny reagují a přizpůsobí jim výuku. „Pokud si budeme hrát na to, že se svět nezměnil, a pojedeme ve starých kolejích, dostaneme se do situace, kdy umělá inteligence vypracuje učiteli zadání úkolu, žákovi jeho řešení a učiteli pomůže s opravou. Zapotí se u toho akorát počítač v Americe,“ popsal.

Jak žáci nyní pracují s umělou inteligencí si všímá učitel informatiky na průmyslovce a gymnáziu v Kladně Jaroslav Holeček. Ten vyzkoušel nejrůznější způsoby ověřování znalostí studentů od klasických písemek, přes elektronické testy, až po projekty. Žáci se prý většinou snaží dosáhnout klidně jen čtyřky, ale hlavně s co nejmenším úsilím, ať už s použitím umělé inteligence, nebo bez ní.

Umělá inteligence může představovat hrozbu nejen v oblasti kybernetické bezpečnosti, ale i v každodenním životě:

„Od příštího roku proto budu hodnotit jen práci v hodině. Vytvořím si aplikaci, v níž budu zaklikávat, kdo pracuje a kdo ne. Každý měsíc žáci dostanou hodnocení svého pracovního nasazení. Částečně bude mít váhu i tvorba projektu,“ nastínil.

Slibuje si, že tak teenagery donutí pořádně pracovat. A minimalizuje i podvody s AI, což ale nebyl hlavní cíl. „Ve finále se naučí více, než když se na poslední chvíli a povrchně biflují na test,“ dodal.