„Zavolali mi telefonem a slibovali, že bude prezentace mé firmy na úřadech v Evropské unii i v Česku a že cena je tak nízká, protože to unie dotuje,“ vzpomíná Straka, který má malou firmu na rekonstrukci interiérů a stropů.

„Tak jsem si řekl, že bych byl hloupý, kdybych to za tu sumu neobjednal,“ dodává Straka, který doufal, že se reklama jeho firmy objeví třeba na stavebních úřadech. Telefonistka podle něj výslovně tvrdila, že uvedených 1250 korun je konečná cena a nic víc platit nebude.

Zaplaťte devětkrát víc

Po několika měsících přišlo vystřízlivění. Znenadání přišla Strakovi faktura, že má zaplatit devět tisíc korun jako udržovací poplatek za uvedenou reklamu – a každý další měsíc další tři tisíce.

Pan Straka není sám, kdo se cítí podveden. Podobné překvapení zažily nejméně tři stovky lidí. „Zatím se nám přihlásilo 290 lidí. Ale určitě jsou i další,“ říká David Ondrejkovič, který založil sdružení poškozených klientů EO Servisu Společná obrana.

EO Servis opírá svůj finanční požadavek o obchodní podmínky na svém webu. Ty ale mají několik stránek a jsou psány drobným písmem. Na webové stránce se navíc zobrazují pouze čtyři řádky v rolovacím okně. O udržovacím poplatku se ale hovoří až úplně na konci – za jaké období, ovšem není uvedeno.

Někteří klienti si navíc stěžují, že obchodní podmínky nyní zveřejněné vypadají jinak, než když si službu objednávali. „Domníváme se, že je firma začala měnit poté, co jsme si začali stěžovat,“ říká Ondrejkovič. „Na první pohled v informaci o té službě není jasné, že se bude platit měsíční poplatek, a už vůbec není jasná jeho výše,“ dodává advokát klientů Jan Kořán. Podle něj je navíc napadnutelné i to, že lidé žádnou oficiální smlouvu nepodepsali, ale pouze odklikli políčko na internetu. Uzavření smlouvy proběhlo přes internet: Firma poslala podnikatelům prostřednictvím e-mailu odkaz na své stránky www.eocentrum.cz, kde byl formulář.

Podle Kořána by se firma na nedorozumění či to, že klienti špatně přečetli obchodní podmínky, mohla vymlouvat, pokud by šlo o několik málo případů. „Ale tady ten počet lidí jde už do stovek,“ dodává Kořán.

Také slibovaná reklama v unii má háček. EO Servis sice tvrdí, že jeho portál je součástí celoevropského projektu Evropského obchodního centra www.ebcentre.eu. Po otevření těchto stránek jste ovšem zpět na stránkách EO Servisu.

Majitel firmy: Jak jste mě našel?

Získat vyjádření firmy je nemožné. Číslo uvedené na webových stránkách nikdo nebere. „Je tam dovolená teďka,“ říká jednatel firmy Lukáš Jurenka poté, co se mu Deník dovolal na jeho mobilní telefon. „A jak jste přišel na mé číslo? Toto je soukromé číslo, které já nikde nerozdávám,“ dodává překvapeně (číslo Deník našel na internetu, když jej Jurenka dal sám do diskuse o historických telefonech, které sbírá). Jurenka si nejdříve vyžádal otázky e-mailem, protože je to prý složitá problematika. Neodpověděl. Místo toho nabídl osobní schůzku. Ani na tu ale nakonec nepřišel a třikrát její konání odložil.

Případem se zabývá už i policie. „Je to ve stadiu prověřování. Zda někomu sdělím obvinění či případ odložím, budu vědět asi do konce ledna,“ řekl Deníku brněnský policejní rada Vítězslav Žídek. Sám ale připouští, že podobné věci jsou obtížně trestně postižitelné.

 

Švýcarská firma prohrává

Praha - Nejznámějším případem, kdy čeští podnikatelé skočili na lep na výhodně se tvářící reklamu, je případ švýcarské firmy Intercable Verlag. Ta jim posílala zdánlivě neškodnou žádost o to, aby aktualizovali své údaje do jejich bezplatného katalogu. „Až když nám po více než roce přišla faktura, tak jsme zjistili, že tam drobným písmem a navíc anglicky bylo napsáno, že souhlasíme stříletým zveřejňováním za 698 euro ročně,“ říká majitel kovovýroby zKlatov Emanuel Volf.

Podobně jako on nalétly vČesku stovky podnikatelů. Ty, co odmítli platit, pak švýcarská firma žalovala. „Už došlo kprvním soudním sporů a ti postižení podnikatelé vdrtivé většině vyhrávají,“ říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková. Minulý měsíc u soudu uspěl i pan Volf. „Soud uznal, že ten formulář byl evidentně udělán tak, aby nás oklamal,“ říká Volf. I on si nyní dává pozor, co podepisuje on či jeho podřízení. „I když jsme vyhráli, stálo nás to dva roky soudů,“ říká.

 

 

Pro zvětšení infografiky na ni klikněte!

 

Lidé si nerozmýšlejí, co podepisují, říká Picková

Co Čech, to potenciální adept na oškubání. Říká to alespoň mluvčí Sdružení ochrany spotřebitelů Ivana Picková, podle níž stále mnoho lidí podepisuje smlouvy, aniž by si je důkladně přečetli.

Co měli klienti dělat, když jim EO Servis slíbil výhodnou cenu, dotovanou z evropských fondů? Měli být hned podezřívaví?

Když je to telefonicky, je třeba zhodnotit, jestli mně to zajímá a pak říct pošlete mi to písemně. Podmínky by měly být jasné a pokud nejsou, tak se budu ptát. A když nejsem právník, tak mu to předložím, protože každá smlouva tohoto typu mně může stát spoustu peněz.

Podobné případy jako tento tady už byly, ne?

Jistě. Nejznámější je asi ta švýcarská firma, která nabízela bezplatnou aktualizaci dat. ¨

Jsou časté takové případy?

Nyní ten boom už není takový, ale zhruba před dvěma třemi lety toho bylo hodně. Už došlo kprvním soudním sporů a ti postižení podnikatelé vdrtivé většině vyhrávají.

Ty triky, způsoby, jak zlidí dostat peníze, zůstávají stejné nebo se mění?

Určitě jsou nové. Dříve se to dělo prostřednictvím dealerů, to byla velká skupina. Pak chodily ty takzvané bezplatné aktualizace poštou a nyní se to přesunulo přes internet. Takže se to mění sdobou.

Jak vy můžete pomoci?

Hlavně radou. Můžeme dát také kontakt na člověka, který má dokonalý přehled o podobných sporech.

Také se můžete podívat na naše stránky www.spotrebitele.info do databáze zkušeností. Nejen když něco nakupujete, ale i když objednáváte řemeslníka – jestli se náhodu neobjevil mezi těmi, snimiž mají lidé špatnou zkušenost.