Jde o vadné zabezpečení přejezdu? Ne. Jedná se o uspěchanost řidičů, kteří nepočkají, dokud nepřestane blikat výstražné znamení. Dráhy chystají proti takovýmto uspěchaným řidičům informační kampaň.

Jako znovuzrozený se před dvěma týdny cítil Martin Sekera z Libčic nad Vltavou. Zůstal totiž uvězněn mezi spuštěnými závorami na železničním přejezdu v nedalekých Roztokách.

„Čekal jsem na přejezdu, přejel vlak a začaly se zvedat závory. Rozjel jsem se, ale závory zase zničehonic spadly a já mezi nimi zůstal,“ popisuje Sekera. Ten rychle přemýšlel, zda má závory prorazit či postavit auto napříč kolejemi a sledovat po které koleji pojede vlak, aby věděl na kterou stranu se má vyhnout. „Naštěstí někdo přijel z druhé strany a závoru mi zvedl,“ říká Sekera, podle něhož vlak dorazil jen pouhých deset sekund poté.

Podobné příběhy nejsou tak výjimečné, jak by se mohlo zdát. „Ten řidič, co mi zvedal závoru, mi řekl, že nejsem první, kdo tam uvízl,“ říká. A když Sekera povídal svůj příběh svým kolegům na libčické radnici, zjistil, že i jeden z nich byl svědkem podobné příhody.

Další vlak jede z druhé strany

To, že se tyto případy stávají, potvrzují i pracovníci Českých drah. Ale tvrdí, že to není v žádném případě technická chyba a že přejezdy jsou bezpečné. A roztocký se nevymyká normálu. Že závory začnou nečekaně znovu klesat, není vinou špatného nastavení či poruchy, ale způsobuje ho automatika. „Vlak přejede a závory se automaticky začnou zvedat. Jenže z druhé strany jede další vlak a ten zase aktivuje zavírání,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík, podle něhož se děje vše s dostatečným předstihem. A závory jsou schválně konstruovány tak, aby se daly lehce prorazit či zvednout.

„Řidič nesmí vjet na přejezd, dokud svítí přerušované červené světlo. Tento signál svítí po celou dobu, kdy se závora zvedá nebo klesá, a to právě z důvodu zabránění uvedených situací,“ dodává.

Kolik takových případů se stane, ale dráhy nevědí. „Řidiči si uvědomí, že porušili předpisy a málokdo se nám s tím pochlubí,“ vysvětluje Joklík.

Tři sta nehod ročně

Nicméně jsou tady jiné statistiky: Na železnici je zhruba 1000 přejezdů chráněných závorami. A u zhruba každého desátého z nich musí dráhy každý rok vyměňovat přeražené závory. Ročně je to přijde na milion korun.

Ročně se na přejezdech stane v průměru na tři sta nehod. Loni při nich zahynulo 30 osob, dalších 119 bylo zraněno. I proto nyní České dráhy připravily spolu s Drážním inspekcí novou kampaň, která by měla hazardéry na přejezdech odradit. Její součástí je i instruktážní film Řidič – postrach přejezdů se záběry střetů vlaků s automobily. „Distribuujeme jej do autoškol a předpokládáme, že úryvky z něj využije Besip ve spotech v televizi,“ řekl náměstek generálního inspektora Jan Kučera.

Pro Martina Sekyru už kampaň není potřeba. Stačí mu vlastní zkušenost. „Teď už na přejezdu preventivně stojím ještě pěknou chvíli po zvednutí závor,“ říká.