Celkem tak za 11 letošních měsíců strhla dlužníkům přes miliardu korun. Údaje ČTK poskytla mluvčí ČSSZ Jana Buraňová. Spotřebitelské organizace seniory varují, aby se nenechávali přemluvit k neuváženému nákupu drahého zboží, nebrali si nechtěné úvěry a zbytečně se nezadlužovali.

"Ke konci listopadu jsme evidovali přes 702.854 podání v exekuční agendě. Již nyní je zřejmé, že ke konci roku se číslo přehoupne přes hodnotu prosince 2010," uvedla Buraňová. Loni na konci roku ČSSZ zaznamenala 712.171 exekučních podání. Vykázala srážky z důchodů za 514 milionů korun. Letos za 11 měsíců to bylo 1,005,167.603 korun.

Exekuce se týkají starobních, invalidních i pozůstalostních důchodů. ČSSZ z nich sráží, pokud to nařídí soud či exekutor exekučním příkazem nebo pokud rozhodnutí padlo ve správním, konkurzním nebo insolvenčním řízením.

Podle spotřebitelských organizací patří senioři k nejohroženějším skupinám, které se mohou snadno zadlužit. Hůř totiž odolávají nátlaku agresivnějších prodejců či poskytovatelů úvěrů. Podle Miroslava Humla ze sdružení Spotřebitel.net největší nebezpečí pro starší lidi představují prodejní akce, na nichž prodejci návštěvníky přesvědčí k nákupu drahého zboží. Rovnou jim poskytují i půjčku. Senioři pak často závazky nedokážou plnit a dluhy jim narůstají.

"Dokonce evidujeme případy, kdy to dopadlo i exekucí na nemovitost a v podstatě tím, že klient se stal bezdomovcem," řekl ČTK Huml. Podle zástupců sdružení se na poradnu denně obrací až desítka starších lidí kvůli problémům s dluhy, nemožnosti vrátit nechtěné zboží i reklamacím. Někdy si stěžují ale i na to, že přestože závazky už splatili, stále jim správa z penze strhává. Podle Buraňové se do doby zpracování či ukončení případů promítají právě vysoké počty podání a exekucí. Úředníci je nestíhají vyřizovat.

Huml uvedl, že mnozí senioři jsou důvěřiví. Sami prý v poradně říkají, že nečekali, že by jim slušně oblečený a vystupující člověk, který jim připomínal jejich vnuka či vnučku, mohl nabízet něco špatného. "Senioři navíc často pracují s nekonkrétními údaji jako skoro nic, strašně málo. Pak je zaskočí, když se iracionální hodnoty převedou do racionálních čísel," řekl Huml. Jako příklad uvedl případ jedné klientky. Prodejci řekla, že nemůže splácet víc než 500 korun měsíčně, on jí odpověděl, že se nemusí bát a že bude platit strašně málo. Uvěřila mu. Splátka podle smlouvy činila přes tisíc korun.

Sdružení pořádá proto školení pro starší lidi, kde je informuje o právech spotřebitelů a podle Humla učí také "říkat ne", tedy různé nabídky odmítat. Možné je obrátit se i na poradny. Bližší informace jsou na webu www.spotrebitel.net. Nadační fond Senior pak plánuje v příštím roce otevření vzdělávacího a poradenského centra v Praze 10.