Vedle hotelů a hospůdek zaměřených na cyklisty mají možnost využít speciální autobusové linky, parkovací dům pro kola a půjčovny dvojkol nebo elektrických a historických bicyklů. Některé obce založily na cykloturistice strategii cestovního ruchu.

"Cyklotrasy máme, ale asi ze 60 procent vedou po silnicích s motorovým provozem, " řekl předseda rady značení Klubu českých turistů Karel Markvart. Zbytek připadá z větší části na účelové lesní komunikace bez provozu a samotné stezky vyhrazené cyklistům. Kilometr takové cyklostezky vyjde na jeden až pět milionů korun, tuzemská síť se jimi proto zaplňuje pomalu.

Mezi nejdelší cyklistické trasy patří v Česku zejména ty, které kopírují tok velkých řek. Nejdelší je se 450 kilometry vltavská cyklotrasa, která začíná na šumavské Kvildě a vede podél toku přes České Budějovice do Prahy a dál k soutoku Vltavy s Labem v Mělníku. Labská trasa měří v ČR 370 kilometrů. Nejrozsáhlejší síť cyklotras v Česku vybudovaly obce na jihu Čech, měří 5000 kilometrů.

Výrazný nárůst tržeb s příchodem jara

Na nedostatek návazných služeb pro cyklisty si stěžuje například Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. Hotely a restaurace označené logem „cyklisté vítáni" se podle něj soustřeďují na horách a v dalších typicky turistických oblastech. Například v Olomouckém kraji, který nepatří mezi nejvíce cykloturisticky atraktivní regiony v Česku, je přesto na cyklostezkách rušno a zejména restauratéři v jejich okolí s příchodem jara hlásí výrazný nárůst tržeb. Podobné je to i v jiných krajích.

Třeba Proseč na Chrudimsku, která je známá pískovcovými skalami Toulovcovy Maštale, na cyklistice založila celou strategii cestovního ruchu. „Určitě náš koncept pomáhá místním podnikatelům v pohostinství, obchodníkům s potravinami a upomínkovými předměty," řekl ČTK starosta obce Jan Macháček. Tachov zase s dotací z EU vybudoval na křižovatce významných cyklotras Cyklocentrum Rychta. Poskytuje vedle jiných služeb také kabiny, sprchy, WC a skříňky pro 50 cyklistů, kteří za vše zaplatí 50 korun.

V Libereckém kraji letos autobusoví dopravci nabídnou cyklistům novou speciální linku i nové spoje, důvodem je rostoucí zájem mezi cyklisty i budování nových cyklostezek. Autobusy budou jezdit od června až do konce září, řekl ČTK Jiří Hruboň, ředitel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji. Cyklobusy s přívěsem pro kola jezdí také na Šumavě a od letoška nově o víkendech z Plzně do Tachova.

Přibývá i cykloservisů a půjčoven

S rostoucím zájmem o výlety na kole zvolna přibývá i cykloservisů a půjčoven, některé z nich nabízejí vedle bicyklů a dětských přípojných vozíků i další typy kol. Třeba ve Vratimově u Ostravy se před dvěma týdny otevřela půjčovna, ze které zájemci mohou odjet i na tandemových kolech nebo historických repasovaných bicyklech ze 30. let minulého století. Na Vysočině podle zjištění ale turistům stále chybí servisní místa pro kola v menších obcích a postrádají i možnost nechat si spravit bicykl o víkendu.

Tradičně cyklistickým regionem je vedle okolí Olomouce například také Královéhradecko. V Hradci od poloviny letošního února funguje unikátní parkovací dům pro kola, dosud ho využily zhruba dva tisíce cyklistů, za uložení kola na den zaplatí pět korun. O dům pro 116 kol zbudovaný ze skla a oceli, který je prý prvním podobných zařízením v ČR i v Evropě, již projevila zájem další města, řekl řekl autor a investor projektu Rudolf Bernart.