Deník

Češi začnou pátrat po cizích světech

Ondřejov – „Pokud je lidstvo jediným životem ve vesmíru, pak by se jednalo o příšerné plýtvání místem," řekl americký astronom Carl Edward Sagan. Život ve vesmíru vědci sice zatím neobjevili, ale z Ondřejova nám vzkazují: „Děláme na tom."

21.9.2016 AKTUALIZOVÁNO 22.9.2016

Ondřejovská observatoř. Ilustrační foto. Foto: Deník Šíp/ Vlasta Luťanská

O nejnovější poznatky z výzkumu planet mimo naši Sluneční soustavu, jako je například planeta Kepler 438 (na obrázku), se dnes podělili vědci z Německa, Česka, Slovenska a Rakouska v ondřejovském astronomickém středisku. Letos v srpnu totiž došlo k převratné události, když astronomové v rámci mezinárodního projektu s názvem Evropská jižní observatoř objevili poblíž hvězdy Proxima Centauri novou planetu. Pojmenovali ji Proxima b. Pozornost planeta vzbudila hlavně tím, že má zhruba stejnou hmotnost jako Země a na jejím povrchu panuje teplota, která umožňuje výskyt vody v kapalném skupenství. Navíc, pokud by na Proximě b skutečně existoval život, budeme mít mimozemské sousedy takříkajíc „za humny". Nachází se totiž nedaleko sluneční soustavy.

Největší dalekohled

„Extra solární planety jsou teď takový astronomický šlágr," říká mluvčí Astronomického ústavu Akademie věd ČR Pavel Suchan. „Ještě v roce 1995 jsme nevěděli, zda mimo sluneční soustavu nějaké planety vůbec existují. Avšak od chvíle, kdy byla první taková planeta objevena, jsme jich našli už tisíce. Teď se výzkum zaměřuje především na hledání exoplanet podobných Zemi."

Na projektu Evropské jižní observatoře, která objevila planetu Proxima b, se šest let podílel i český vědec Petr Kabath. Ten zkušenosti s používáním největších dalekohledů světa při pozorování těles nacházejících se mimo sluneční soustavu nyní přenesl do České republiky. Pod jeho vedením zahájí Akademie věd ČR program pozorování extra solárních planet. Dnes se vědci v Ondřejově mají shodnout na tom, že chtějí pro nový výzkum použít největší český dalekohled z ondřejovské observatoře. Ten mají čeští vědci k dispozici už od roku 1967. Jeho pohyblivé části váží 82 tun a hlavní zrcadlo měří v průměru dva metry.

K naději, že v dohledné době lidstvo najde planetu, na které lze žít, však astronomové přistupují skepticky. Kupříkladu nově objevená Proxima b se sice nachází v takzvané obyvatelné zóně, hvězda Proxima Centauri, kolem které krouží, však vyzařuje ultrafialové a rentgenové záření. A to je pro život, jak ho známe, velmi nebezpečné.

Čtěte také: V Ondřejově pozorují astronomové už 110 let

Autor: Redakce

21.9.2016 VSTUP DO DISKUSE

Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský

Ústavní soud EET nezrušil. Část zákona ale škrtl

Kandidáti na prezidenta

Prezidentští kandidáti mají svá čísla: Zeman půjde do voleb se 7, Drahoš s 9

Pes v rukou aktivistů jako nástroj k ochraně kaprů

/FOTOGALERIE/ „Pojďte ochutnat pejska. Naloženého, naporcovaného. Můžeme ho i vykuchat a koupíte si jej,“ haleká na okolí fingovaný prodejce vánočních psů před Novou Karolinou v centru města. Aktivisté z hnutí 269 zde upozorňují na předvánoční utrpení kaprů a dávají najevo, že zatímco tato zvířata lidé jedí, jiné chovají jako domácí mazlíčky.

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

Geislerová s Bakošovou nabízejí trička s rozchodovými hláškami

"To ty jsi do našeho vztahu přivedla někoho čtvrtého." Tak zní jedna z vět z partnerského vztahu, na nichž si módní návrhářka Josefina Bakošová a herečka Ester Geislerová vytvořila podnikatelský plán. Dávají je na trička. Navíc jimi baví Instagram.

Japonsko zavedlo nové sankce proti KLDR. Kvůli jaderným testům

Japonsko rozšířilo svůj sankční seznam vůči Severní Koreji o dalších devatenáct společností. Informaci zveřejnila agentura AP. Jedná se o reakci japonské vlády na nejnovější severokorejské jaderné testy.