První speciální samoobslužný počítač, na kterém se mohou uchazeči hlásit o zaměstnání, zahájil svůj provoz v přerovské Meoptě. Přerovská firma je vůbec první v České republice, kdo s podobnou novinkou přichází.
Tvůrci aplikace i vedení si od zařízení slibují výhody a větší spokojenost jak u zaměstnavatele, tak i těch, kteří o práci žádají.
„Na straně zaměstnavatele jde určitě o profesionalizaci v náboru zaměstnanců a zefektivnění všech činností v této oblasti,“ sdělila vedoucí oddělení služeb a péče o zaměstnance přerovské firmy Hana Filipová. Uchazeč o práci pak jistě ocení rychlost, pohodlnost a servis aktuálních informací o výběrových řízeních a jejich průběhu.
Firma, která speciální náborový kiosek vytvořila, pracovala na jeho vývoji pět let.
„Po celou dobu jsme spolupracovali s různými personalisty, kteří s námi vývoj konzultovali, protože právě oni budou ve firmách se zařízením pracovat,“ řekl Michal Nebeský ze společnosti, která se zasloužila o to, že obyvatelé Přerova teď mají jako jediní v republice možnost speciální zařízení využívat.
Rychlý rozběh
V Meoptě se na zavedení počítače připravovali od listopadu loňského roku. O tom, že bude hodně využívaným, se mohlo vedení firmy přesvědčit už ve čtvrtek dopoledne.
„Zařízení funguje teprve několik hodin a v databázi je přihlášeno už jednapadesát zájemců,“ sdělila Jana Benešová projektová manažerka firmy, která zařízení vyvíjela.
Jak funguje?
Systém, do nějž se mohou uchazeči o zaměstnání přihlásit a přes několik jednoduchých kroků a kliknutí se tak zařadit do výběrového řízení, by měl ulehčit práci hlavně personálnímu oddělení. Místo toho, aby rukama zaměstnanců prošly nejprve stovky lidí, na personální oddělení se dostanou ti, které nejprve vyfiltroval systém počítače podle toho, co uvedli v systému.
V něm uchazeč uvádí vše od vzdělání, přes pozici, o kterou žádá až po vložení vlastního životopisu. Počítač s uchazečem i komunikuje a to různými způsoby. Pokud se například hlásí na pozici, která požaduje vyšší vzdělání, než uvedl na začátku, systém jej na to sám upozorní.
„Stejně tak ihned zájemce obdrží potvrzení o zařazení do databáze a poděkování s tím, že jsme přijali jeho žádost a že o něm víme,“ popsala postup specialistka pro výběr a nábor přerovské firmy Lucie Koutná.
Výhodou je i ukládání informací. Data o uchazeči zůstanou uloženy a zaměstnanci personálního oddělení si je mohou kdykoli vyhledat. Nikdo se tak nemusí bát, že se jeho životopis bude povalovat někde v archivu, kde jej už nikdo nenajde.
Souboj forem a generací
„Určitě je to krok vpřed, asi bych osobně dal přednost tomu, jít si sám v klidu k počítači, naťukat vše, co je potřeba a pak jen čekat, až mě pozvou na pohovor. Mohlo by to ušetřit dost nervů,“ myslí si například osmadvacetiletý Jiří Sedlák. Pro starší ročníky by ale mohly online žádosti znamenat problém navíc.
„Já si s technikou moc nerozumím. Radši bych zvedl telefon a na práci se zeptal,“ dodal šestapadesátiletý Miroslav Krbec.
Jak ale upozornili nejen tvůrci, ale i vedení firmy, i když jde o samoobslužný počítač, lidé se nemusí bát, že by osobní lidský kontakt úplně vymizel.
„Lidé samozřejmě stále mohou přijít a zaklepat na dveře personalistek. Chápeme, že ne každému vyhovuje tato forma ucházení se o práci a že někdo si s počítači nerozumí,“ ubezpečil jednatel přerovské firmy Vítězslav Luďka.