Ve vyšších ročnících byly výsledky horší. U osmých tříd základních škola a odpovídajícího ročníku víceletých gymnázií testy z přírodovědné gramotnosti nezvládla desetina. Více než šedesátiprocentní úspěšnost mělo v této prověrce znalostí z chemie, fyziky a biologie 45 procent žáků.

Osmáci, studenti druhých ročníků středních odborných škol a učni z téhož ročníku učilišť navíc skládali totožný test z cizího jazyka, který rozsahem odpovídal učivu deváté třídy základní školy. V angličtině ho pětina středoškoláků nezvládla a v němčině dokonce došlo k poklesu prokázaných znalostí mezi základní a střední školou.

Zatímco v 8. třídě test zvládlo na alespoň 60 procent 46 procent žáků, ve druhém ročníku středních odborných škol to byla necelá čtvrtina. Více než třetina středoškoláků přitom dokonce propadla. Česká školní inspekce se tím proto bude hlouběji zabývat a bude hledat cesty, jak tomu do budoucna zamezit, uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Tyto testy navazovaly na generální zkoušky plošného testování páťáků a deváťáků, které se uskutečnily v posledních dvou letech. Ty se však setkaly s negativními reakcemi ze strany některých rodičů, kteří se obávali přizpůsobování výuky požadavkům testů. Ministerstvo školství pak od plošných testů upustilo. V testování na výběrovém vzorku škol hodlá prostřednictvím školní inspekce pokračovat nadále, uvedl Chládek. Ostatní školy budou mít databáze testů po jejich využití k dispozici.