Funkci školského ombudsmana v září 2014 zřídil tehdejší ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Od začátku ji vykonává Zeman, který byl ministrem školství v letech 1998 až 2002. Jeho úkolem je řešit stížnosti, kterými se nemůže zabývat ministerstvo, ani Česká školní inspekce.

Nyní to bude specifikováno jinak. „Rozhodli jsme se změnit postavení a úkoly školského ombudsmana. Postupem času se stal spíše vyřizovatelem formálních stížností," řekla ministryně. Ombudsman by měl podle ní být přátelským a neúředním místem, které je otevřeno směrem k rodičům a učitelům. „Rozhodli jsme se pověřit ombudsmana pro tento rok, aby se věnoval výlučně otázce šikany," doplnila Valachová.

Zodpovědnost vedení školy

Připomněla, že za bezpečné a zdravé vztahy uvnitř škol odpovídá vedení školy. Po zveřejnění kauzy šikanované učitelky Střední průmyslové školy Na Třebešíně se přímo na ministryni obracela řada učitelů se svědectvími o situaci ve školách. Stěžovali si mimo jiné na nedostatečnou podporu ze strany vedení. „Někdy jsou obviňováni z toho, že oni selhávají jako učitelé, a nikdo se nezabývá tím, jestli je chování žáků přiměřené a nejedná se už o šikanu," uvedla ministryně.

Ministerstvo školství v reakci na tento případ přijalo i další opatření, která by měla všem aktérům pomoci. Byla mimo jiné zřízena emailová adresa prevence@msmt.cz, kam se mohou obracet učitelé, ředitelé i rodiče. Mohou například upozornit na problémy, které škola neřeší.

Systémově podpořeny budou třídnické hodiny. „Třídní učitel má poměrně zásadní postavení z hlediska informací, jaké má. Je třeba, aby bylo jasné, jak je má potom důsledně a úspěšně uplatnit směrem k vedení školy," řekla Valachová.

Metodici prevence

Vyšší úvazek mimo běžné vyučování by měli mít také školní metodici prevence, s čímž počítá aktuální návrh novely zákona o pedagogických pracovnících. „Tato pozice na školách je velmi důležitá, aby ochrana nebyla pouze na papíře, ale aby konkrétní osoba, která je kvalifikovaná, dokázala pomoci," uvedla ministryně.

Plánuje také legislativní změny ve prospěch posílení statutu učitelů. Nechce jim přisoudit postavení veřejného činitele nebo úřední osoby, což opakovaně odmítla ministerstva spravedlnosti a vnitra. „Domnívám se, že bychom měli jít cestou chráněné osoby. Učitelé by měli mít zvýšenou míru ochrany s ohledem na to, že škola je specifické prostředí," uvedla. Návrh chce předložit v řádu měsíců.

Ministerstvo také pro školy zpracovalo postup, jak je možné agresora ze školy vyloučit rychleji než za šest týdnů ve standardním správním řízení. Šikanou učitelů a učitelek se bude ve zvláštním tematickém šetření zabývat Česká školní inspekce. O pasáž věnovanou tomuto tématu budou doplněna také veškerá metodická doporučení ministerstva.