Závod společnosti Škoda Auto ve Vrchlabí prošel v minulých letech zcela zásadní modernizací a dále se rozvíjí. Díky zavádění moderních technologií patří na absolutní špičku v automobilovém odvětví,“ říká vedoucí závodu Škoda auto ve Vrchlabí Ivan Slimák.

„Výroba zde má také mimořádně dlouhou historii, a proto jsme se rozhodli vše podstatné shrnout do unikátní výstavy, na níž se podíleli i mnozí z našich někdejších zaměstnanců,“ dodává.

Škodovky se ve Vrchlabí vyrábějí již sedmdesát let

Dějiny výroby ve Vrchlabí sahají do roku 1864, kdy zde byla založena továrna na výrobu kočárů a saní Ignaz Theodor Petera a synové. Díky rozvoji automobilového průmyslu v regionu zde již v roce 1908 zahájili zakázkovou výrobu karoserií. Společnost brzy získala v novém oboru renomé a její výrobky byly velmi žádané.

Členové představenstva společnosti Škoda Auto na světové premiéře nového modelu Scala v hale "Terminal" v Tel Avivu.
Škoda odhalila nový model. Scala nahradí končící rapid

Koncem 40. let byla vrchlabská továrna přičleněna k automobilce Škoda. Produkce vrchlabského závodu byla neodmyslitelně spojena s produkcí vozů Škoda 1200 a především dodávkového modelu Škoda 1203. Z Vrchlabí vyjížděly ale také populární rodinné automobily ŠKODA 105, 120, 130 nebo Škoda Favorit.

Zádi dominují bumerangovité svítilny
Co si je dobré zapamatovat o nové Škodě Scala? Má i dvě geniálně chytrá řešení

Jak expozice věnující se do detailu i moderním dějinám závodu připomíná, zásadní průlom představovala komplexní modernizace v roce 2012. Od té doby se zde vyrábějí automatické převodovky DQ 200 s přímým řazením, které patří k nejmodernějším svého druhu. Závod Vrchlabí vyrábí převodovku DQ 200 nejen pro vozy značky Škoda, ale i pro řadu dalších modelů koncernu Volkswagen. Od roku 2012 zde vzniklo již více než 2 000 000 těchto pokročilých převodových ústrojí.

Budoucnost patří robotům

Jedna z nejmodernějších továren v Evropě se může pochlubit i řadou inovací v rámci zavádění digitalizace a technologií Průmyslu 4.0. Letos byl v závodě uveden do provozu plně autonomní přepravní robot, který je schopný se sám učit. Robot převeze až 130 kg těžký náklad a přitom na cestě dokáže rozpoznávat překážky a v reálném čase zohlednit i další informace.

Interaktivní expozice je přístupná do 31. ledna 2019 v Krkonošském muzeu ve Vrchlabí

Automobil Škoda Scala v maskování u Lennonovy zdi v Praze.
Kamufláž Škody. Nový model Scala zamaskovala v graffiti na Lennonovu zeď