Deník

Vědci objevili nový znak střevních kmenových buněk - gen Troy

Praha – Čeští vědci objevili gen, který je důležitý pro normální funkci kmenových buněk střeva a jehož poruchy přispívají ke vzniku nádorů. Nový objev nejen pomůže lépe porozumět biologii střevních kmenových buněk, ale může být využit i k vypracování diagnostiky vznikajících nádorů a může otevřít cestu k nalezení nových typů protinádorových léčiv. Sdělili to zástupci Akademie věd (AV).

8.3.2013 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Tým Vladimíra Kořínka z Ústavu molekulární genetiky AV ve spolupráci s kolegy ze čtyř dalších českých výzkumných institucí objevil nový znak střevních kmenových buněk – bílkovinu kódovanou genem zvaným Troy. S využitím pokusných, geneticky pozměněných myší následně prokázal, že tento gen se vyskytuje nejen na povrchu zdravých kmenových buněk, ale ve zvýšené míře ho produkují i buňky raných stádií střevních nádorů, které u myší vyvolaly toxické látky.

Následně vědci zjistili, že poškození genu Troy zvyšuje schopnost buněk dělit se, takže mutace v tomto genu mohou být jednou z cest přeměny buněk kmenových v nádorové, uvedli zástupci akademie.

Krátká životnost

Kmenové buňky ve střevě zajišťují obnovu tamních buněk epitelu, který zajišťuje příjem a zpracování živin z potravy. Epitelové buňky jsou však zároveň vystaveny enzymům, metabolickým produktům a toxickým látkám, proto mají krátkou životnost. Akademici v této souvislosti uvedli, že pokud v kmenové buňce dojde vlivem působení škodlivin v potravě ke genetickým změnám, mohou tyto změny časem přeměnit danou buňku v nádorovou.

„Potomstvo takové buňky … dlouhodobě přežívá, nekontrolovaně se množí a vytváří střevní polypy a nádory. Vznik rakoviny střeva tedy přímo souvisí se změnou vlastností střevních kmenových buněk," vysvětlili zástupci AV.

8.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

incident na Oxford street

Policisté v Londýně evakuovali stanici metra Oxford Circus. Zřejmě planý poplach

Zbrojař, chemik nebo textař. Českým prezidentem chce být devět mužů

/ANKETA/ Největším favoritem prezidentské volby zůstává podle průběžných výsledků ankety Deníku Miloš Zeman. Pro současného prezidenta se vyslovilo 46 procent lidí. Druhý je se ziskem 34 procent hlasů bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš. V anketě již hlasovalo přes 12 tisíc čtenářů. Celkem se o Hrad utká devět kandidátů, přinášíme jejich přehled.

Na mešitu v Egyptě zaútočili teroristé, zmařili životy nejméně 235 věřících

/VIDEA, FOTOGALERIE/ Při pátečním útoku na Sinajském poloostrově v Egyptě zemřelo přes 235 lidí, minimálně 130 osob je zraněno. Teroristé, spekuluje se o egyptské odnoži Al-Káidy, udeřili během modlitby, odpálili trhavinu a začali střílet. Jde o nejhorší teroristický útok v Egyptě za desítky let. Oblast útoku leží zcela mimo zóny turistického ruchu.

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Pikal

/ROZHOVOR/ Místopředseda Pirátské strany Vojtěch Pikal z Olomouce byl také zvolen místopředsedou Poslanecké sněmovny.

Úsek Pražského okruhu získal kladné stanovisko EIA

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v pátek získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA). Informovalo o tom ministerstvo životního prostředí. Úsek označovaný číslem 511 by se mohl začít v roce 2020.