Deník

Vědci vyřešili otázku kosmického záření, přichází z jiné galaxie

Skupině vědců spojených s Observatoří Pierra Augera v Argentině, s nimiž spolupracují i čeští badatelé, se podařilo najít odpověď na otázku o původu kosmického záření. Nad tímto problémem si odborníci lámali hlavu od 60. let 20. století, kdy byla potvrzena existence částic kosmického záření.

21.9.2017 8

Díky výpočtům a experimentům na observatoři se ukázalo, že částice mají původ mimo naši galaxii. Objev popisuje článek, který 22. září vyjde v prestižním vědeckém časopise Science. Informovala o tom Akademie věd ČR, jejíž vědci s observatoří spolupracují.

Částice kosmického záření jsou jádra chemických prvků od vodíku po železo. Vědci se zaměřili jen na ty z nich, které mají energii nad dva jouly. Těch k nám nepřilétá mnoho a je náročné je spolehlivě detekovat. Přesto se vědcům podařilo zjistit, odkud tyto částice míří. Původ nemají v naší galaxii, ale v jiné části vesmíru, kde se nachází více galaxií. Přesně to určit nelze, protože při letu na takovou vzdálenost může částice odklonit magnetické pole.

Profesor Karl-Heinz Kampert z univerzity ve Wuppertalu, který je zároveň mluvčím Observatoře Pierra Augera, považuje objev za zásadní. "Nyní jsme výrazně blíže k vyřešení záhady původu těchto podivuhodných částic. To je pro astrofyziku otázka značného významu. Naše pozorování přinášejí přesvědčivý důkaz, že místa urychlení částic na tak velké energie se nacházejí mimo naši galaxii," uvedl.

Výzkum v argentinské observatoři tímto objevem nekončí. Nyní se observatoř výrazně modernizuje, aby mohla zkoumat i částice kosmického záření s ještě větší energií. Původ záření by se z nich dal odhalit přesněji, ale jsou ještě vzácnější než ty s energií nad dva jouly. "Zjistili jsme, že z vesmíru se k nám dostávají rekordně energetické částice s milionkrát vyšší energií, než jaké dokážeme připravit na největším pozemském urychlovači. Příroda je stále dokonalejší než člověk a my díky tomu můžeme testovat chování hmoty," okomentoval to ředitel Fyzikálního ústavu AV ČR Michael Prouza.

Observatoř v Argentině je s českou vědou spojená velmi úzce. Na její stavbě a provozu se podíleli a podílejí pracovníci Fyzikálního ústavu AV ČR, Univerzity Karlovy a Univerzity Palackého v Olomouci. "Nejvýznamnějším českým příspěvkem ke stavbě observatoře byla dodávka a instalace zrcadel pro více než polovinu dalekohledů fluorescenčního detektoru," uvedla Akademie věd v tiskové zprávě. Čeští vědci se podílejí i na analýze dat pro hledání zdrojů kosmického záření, na určování druhů přilétajících částic nebo na sledování průzračnosti atmosféry.

Observatoř byla postavena v letech 2000 až 2008, částečný provoz v ní začal ještě před dokončením v roce 2004. Jméno má po francouzském fyzikovi Pierru Victorovi Augerovi, který zkoumal kosmické záření a jevy v jaderné fyzice.

21.9.2017 VSTUP DO DISKUSE 8

SERVIS

Informační technologie - Informační technologie Programátor 65 535 Kč

Vývojáři softwaru Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 72000 kč, mzda max. 92000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kont. os.: Martina Tomková, e-mail: martina.tomkova@barclays.com, 725 733 710, Po - Pá 9-11, , Ukrajinština na úrovni rodilého mluvčího. Znalost angličtiny a ruštiny., Vysokoškolské vzdělání v oboru: Softwarové aplikace automatizovaných systémů.. Pracoviště: Barclays capital services limited, organizační složkapraha, . Informace: Martina Tomková, +420 725 733 710.

Obchod - Prodejce nákladních vozů 24 000 Kč

Do našeho teamu hledáme šikovného kolegu/kolegyni. Nabízíme práci od pondělí do pátku, 8 hodin denně, nadstandardní mzdu a přátelský kolektiv. Co neumíš tě naučíme, práce je vhodná pro řidiče kamionů.

Obchod - Prodavač/ka - potraviny 18 000 Kč

Prodavač/ka Potraviny na Praze 5, Velká Chuchle přijmou do svého pracovního kolektivu nové spolupracovníky na pozici pokladní a úsek lahůdky, ovoce-zelenina prodavače/ku. Nabízíme možnost seberealizace a dalšího rozvoje. Nástupní plat 18.000 Kč/měs. Další informace po zaslání vašeho životopisu a při pohovoru. Kontaktujte nás prosím na mail: petrakotal@seznam.cz nebo tel. viz níže

Řemeslné práce - Automechanik, autoklempíř, lakýrník 26 000 Kč

Nabízíme práci automechanika, autoklepíře nebo lakýrníka v autorizovaném servisu pro vozy Škoda a Ford. Jedná se o HPP. Nástupní plat 26.000 Kč. Kontaktujte nás pro bližší info.

Viktor Parkán

Jeden den nás komunisté vyhnali, druhý den zbourali dům, vypráví disident

Prezident Miloš Zeman

Zeman vzal zpět kasační stížnost. Měl by znovu rozhodnout o profesorech

Kráska z Íránu, Maroka nebo jihu Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny B

Fotbalové mistrovství světa v Rusku neprovázejí jen nádherné útočné akce a góly, ale i krásné ženy na tribunách či ve fanzónách. Do konce června vám budeme nabízet nejsympatičtější fanynky týmů z každé skupiny. Můžete hlasovat pro vaši favoritku, vítězky pak postoupí do finále, v němž se „utkají“ o pomyslný titul Miss šampionátu.

Na dálnici nouzově zastavil autobus se 49 dětmi. Hořel mu motor

Na 225. kilometru dálnice D1 u Vyškova ve čtvrtek před půl devátou ráno musel zastavit autobus plný dětí. Začal mu totiž hořet motor.

Koně Převalského už jsou v Mongolsku. Transport z Česka snadný nebyl

Pražská zoo zaznamenala osmý úspěšný transport koní Převalského. Celkem už ve spolupráci s armádou vojenskými letouny CASA přepravila z Evropy do mongolské oblasti Gobi už 31 divokých koní. Naposledy absolvovaly dlouhou cestu čtyři klisny - Yanja, Helmi, Hanna a Spes.

Stovky hajlujících příznivců neonacismu obsadily vesnici na Litoměřicku

O víkendu byl Den otců. Ti, kdo s říšskou orlicí, hákovým křížem a dalšími symboly na oblečení a tetování doslova přepadli místní část Bohušovic nad Ohří na Litoměřicku, ale nejspíš slavili nedělní svátek Adolfa. Šlo o stovky německých a desítky českých příznivců neonacistického hnutí. Velký neonacistický mítink, který zaskočil místní, vyšetřuje česká i německá policie.