Deník

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

17.1.2017

Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.Foto: Moravské zemské muzeum

Když zemřela, bylo jí pětačtyřicet let. Na její tváři byly viditelné stopy po zranění z dětství. Možná ji to předurčilo, aby se stala šamankou. Před sedmdesáti lety objevili archeologové v Dolních Věstonicích na Břeclavsku kostru šamanky z dob lovců mamutů. Nyní jí brněnští vědci z Moravského zemského muzea vrací tvář. Vytváří bustu, kterou lidé uvidí v brněnském pavilonu Anthropos ještě v první polovině roku.

Čtěte také: Byl první evropský moderní člověk Brňák? To teď zjišťují vědci na poli za Líšní

Rekonstrukce šamančiny tváře bude v České republice jedinečná. „Tvář tým antropologů a sochař zhotoví ze silikonu připomínajícího lidskou kůži. Busta bude mít také lidské vlasy a řasy," přiblížila mluvčí Moravského zemského muzea Eva Pánková.

Kosti šamanky jsou pro antropology velmi zajímavé. „Žena v dětství utrpěla traumatické zranění obličeje, které ovlivnilo její pozdější podobu. Oprávněně se domníváme, že zranění ji předurčilo k významné roli v duchovní sféře," poznamenala antropoložka Eva Vaníčková.

Čtěte také: Samice australopitéka Lucy zahynula podle vědců po pádu ze stromu

Šamančinu tvář už jednou zrekonstruoval ruský vědec Michail Gerasimov. Na jeho práci brněnský tým navazuje, má ale k dispozici moderní technologie, třeba CT.

Kosterní pozůstatky šamanky jsou staré asi osmadvacet tisíc let a patří k nejvýznamnějším exponátům Moravského zemského muzea. Vedle známé Věstonické venuše jsou důležitým nálezem z Dolních Věstonic. „Mimořádně si vážíme toho, že archeologové právě v naší vesnici objevili takové nálezy," řekla starostka obce Jaroslava Rajchlová.

Rekonstrukce šamančiny tváře není první podobný počin brněnských vědců. V Anthroposu se lidé mohou podívat do tváře i takzvané Princezně z Býčí skály nebo spatřit věrnou kopii neandertálské­ho muže.

Čtěte také: Lidé se od soboty podívají do očí princezně z Býčí skály

Šamanka
- kosti takzvané šamanky z Dolních Věstonic objevil archeolog Bohuslav Klíma před 70 lety
- v době smrti měla 45 let
- kosti jsou staré asi 28 tisíc let
- v obličeji měla poranění

Autor: Eliška Gáfriková, Michal Hrabal

17.1.2017 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Steven Mnuchin a Bruno Le Maire

USA nabídly EU a Japonsku dohodu o volném obchodu. Narazily u Francie

Z natáčení druhé řady seriálu České televize Labyrint.

Labyrint od ČT do třetice. Když člověk vyzve Boha na souboj

Marek Jankulovski: Baník musí stát na odchovancích

/ROZHOVOR/ Jedenačtyřicetiletý odchovanec, dlouholetý reprezentant a vítěz Ligy mistrů s AC Milán Marek Jankulovski se pokusí vrátit hrdý slezský klub Baník Ostrava zpátky mezi českou elitu.

Indonésanku znásilňoval její bratr. Za mříže však půjde i ona

Indonéský soud poslal patnáctiletou dívku na šest měsíců do vězení za potrat. Dívka se pro něj rozhodla poté, co zjistila, že otěhotněla, když ji opakovaně znásilňoval její osmnáctiletý bratr.

Sigma na úvod dostala tvrdý direkt. Proti Slavii si ani neškrtla

Tohle se asi nečekalo. Hned na začátek nového ligového ročníku schytala olomoucká Sigma facku. Se Slavií doma prohrála jednoznačně 0:3.

Zpestřete si léto novými hrami. V prodeji je i několik unikátů

Léto je v plném proudu a děti každého věku se chtějí především bavit. V poslední době se tak na výsluní opět dostávají nejrůznější hry. Vedle klasických deskovek se v nabídce objevují také originální hry, které se snaží nabídnout hráčům jiný zážitek.