Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Vědci vyvinuli modely lidských buněk, které odhalí škodliviny

Olomouc - Snadnější detekci škodlivých látek mají umožnit modely lidských buněk, které vyvinuli toxikologové z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Modely lidských buněk dokážou odhalit nebezpečné látky v životním prostředí či potravinách a lze je využít i při testování vedlejších účinků nových léčiv. Univerzita už podepsala licenční smlouvu s kanadskou biotechnologickou společností Applied Biological Materials o komerčním využití těchto buněčných linií.

1.10.2015

Ilustrační foto.Foto: Foto: DENÍK

Vedoucí katedry a výzkumného týmu Zdeněk Dvořák řekl, že olomoučtí vědci využili komerčně dostupných buněčných linií odvozených od různých lidských orgánů a nádorů, které geneticky upravili. Výsledkem jejich práce je buněčná linie nazvaná AZ-AHR. Ta dokáže reagovat v umělých podmínkách laboratoře s cizorodými látkami. Činí tak prostřednictvím takzvaného dioxinového receptoru, který hraje hraje klíčovou roli při působení toxických látek v organismu.

Další tři vytvořené buněčné linie mají schopnost odhalit v životním prostředí či v živém organismu látky steroidního charakteru. Umějí také detekovat látky, které ovlivňují účinky hormonu štítné žlázy. Jejich působení v lidském organismu může vést k hormonálně podmíněným druhům rakoviny, jako je například rakovina prsu, prostaty nebo štítné žlázy.

Pomocí modelů lidských buněk lze zjistit škodliviny i ve vodě, půdě či ovzduší. „Významnou roli mohou hrát i při sledování bezpečnosti potravin, tedy zda neobsahují škodlivé látky. Slouží i pro testování vyvíjených léčivých látek, ale například i testování existujících léčiv. Díky nim můžeme lépe poznat vedlejší molekulární účinky léků," řekl Dvořák.

Originalita vyvinutých linií podle Dvořáka spočívá v tom, že jde výhradně o lidský model vyvinutý v umělých podmínkách laboratoře. „Je koncipovaný tak, aby v maximální míře napodoboval fyziologické podmínky v lidském těle. Linie jsou dostatečně stabilní, poměrně dost citlivé a vysoce specifické," uvedl Dvořák. Většina buněčných modelů užívaných ve vědě nyní vychází ze zvířecích tkání.

Informace o buněčných liniích už publikovaly vědecké časopisy ve světě. „O naše linie projevila zájem řada špičkových světových toxikologických a klinických laboratoří, kterým jsme je bezplatně poskytli pro výzkumné účely. Šlo například o univerzity ve Vídni, Stockholmu či Newcastlu. Tím se výrazně posílila pozice přírodovědecké fakulty v mezinárodní vědecké spolupráci," uvedla členka výzkumného týmu Aneta Grycová.

1.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
Předvolební debata Deníku probíhala 19. října v Aviatice.

Všechny karty na stůl. Zde jsou priority hlavních politických stran

Londýnské City, místo, kde sídlí světové finanční instituce.

Bankovní gigant Goldman Sachs by mohl odejít z Londýna, naznačil jeho šéf

Osvobozené, ale v troskách. Syrské město Rakká bylo během bojů úplně zničeno

Město Rakká, které představovalo hlavní syrskou pevnost Islámského státu, bylo dobyto, ale je zničené, plné výbušnin a bez elektřiny a tekoucí vody.

Tomáš Zima povede Univerzitu Karlovu další čtyři roky

Akademický senát Univerzity Karlovy dnes zvolil staronovým rektorem školy Tomáše Zimu. Získal 51 hlasů ze 68 platných, pro své zvolení potřeboval hlasů 36. Jeho protikandidáta z přírodovědecké fakulty Jana Černého podpořilo 17 senátorů.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Weinstein přišel o členství v Britském filmovém institutu

Americký prezident Harvey Weinstein přišel o další poctu. Po americké filmové akademii ho zbavil členství také Britský filmový institut. Důvodem je Weinsteinův sexuální skandál.