Většina studentů ekonomických oborů je pro školné, zjistil průzkum

Praha – Jednašedesát procent studentů ekonomických oborů vysokých škol podle průzkumu společnosti PricewaterhouseCoopers ČR (PwC) podporuje zavedení školného na českých veřejných vysokých školách. O školném se v Česku diskutuje dlouhodobě, ale když se o jeho zavedení pokusil před třemi lety tehdejší ministr školství Josef Dobeš, vyvolalo to protesty vysokoškoláků. Současná vláda se zavázala, že vysokoškolské studium na veřejných školách nezpoplatní.
V rámci průzkumu společnosti PwC ČR bylo osloveno více než 800 studentů vysokých škol převážně s ekonomickým zaměřením. Třetina z nich se domnívá, že by se školné mělo platit již při studiu, 28 procent respondentů vy upřednostňovalo placení školného až po ukončení studia. „Mladí si začínají uvědomovat, že vzdělání je jejich investice do budoucnosti. Aby vynaložené peníze byly skutečně zhodnoceny, bude potřeba reformovat český vzdělávací systém a více do něho zapojit firmy," uvedl ředitel oddělení poradenství pro veřejný sektor PwC ČR Karel Půbal.
Zpoplatnění vzdělání na veřejných vysokých školách je dlouholetým politickým tématem. Nečasova vláda v programovém prohlášení počítala se zavedením školného ve výši maximálně 10.000 korun za semestr. Když se o to tehdejší ministr Dobeš rámci reformy vysokého školství pokusil, narazila celá reforma na protesty studentů i akademiků. Do ulic tehdy vyšlo na 20.000 vysokoškoláků. Padl i Dobešův návrh na zavedení takzvaného zápisného, kdy by studenti platili zhruba 2000 korun za zapsání do dalšího semestru. Současná vláda se v programovém prohlášení zavázala, že nebude na vysokých školách zavádět školné ani zápisné.
Příznivci školného si od něj slibovali, že by mohlo zvýšit kvalitu studia i přístup ke studentům. Když se o školném uvažovalo, hovořilo se také o půjčkách pro studenty nebo o jeho placení až po nástupu do zaměstnání a dosažení určité úrovně výdělku.
Z průzkumu PwC dál plyne, že 58 procent respondentů pracuje při studiu v jiné oblasti, než té, na kterou se zaměřují při studiu. Přímo v oboru během studia pracuje 37 procent dotázaných.