Změny v pravidlech schvalování vládních návrhů mají podle ní „posílit racionalitu legislativního procesu" a celý postup modernizovat, aby byly vládou přijímané návrhy ve výsledku kvalitnější.

Do standardního postupu posuzování návrhů před jejich projednáním ve vládě je nově začleněno hodnocení korupčních rizik, označované anglickou zkratkou CIA (Corruption Impact Assessment). Už delší dobu vládní normy podstupují analogický proces hodnocení dopadů regulace, označovaný jako RIA (Regulatory Impact Assessment).

Nově bude moci své připomínky k vládním návrhům sdělovat také Veřejný ochránce práv. Ombudsman totiž podle Peake může mít praktické poznatky, kterou mohou být pro obsah návrhů velmi přínosné. Podle nynějšího jednacího řádu vlády se už ombudsman v rámci připomínkového řízení vyjadřuje k materiálům nelegislativní povahy.

Preventivní nástroj

Nově zaváděné povinné hodnocení korupčních rizik je podle Peake především preventivním nástrojem. „Cílem není korupční represe, ale to důležitější – prevence. Tedy zamezení vzniku zákonů, které prostor pro korupci vytvářejí," vysvětlila Peake.

Předkladatel návrhu zákona tak bude muset například zhodnotit, jestli nová právní úprava nebude natolik složitá a nepřinese občanům či firmám tolik obtíží, že by byly v pokušení raději dát úplatek, než se chovat v souladu s navrženou normou. Posuzováno také bude, zda nový návrh nerozšiřuje nějakému úředníkovi nadměrně jeho pravomoci, pro veřejnost nezhoršuje přístup k informacím nebo neumožňuje legálně vytvářet různá neodůvodněná diskriminační kritéria. Zjišťováno také bude jak a zda vůbec jsou v rámci navrhovaného právního předpisu nastaveny sankční a kontrolní mechanismy.

Nově schválené změny legislativních pravidel také podle Peake kladou důraz na ochranu soukromí a správné nakládání s osobními údaji, na aplikaci zákazu diskriminace. Zpřesněna jsou kritéria pro zajištění souladu právních předpisů s mezinárodními smlouvami. Zlepšit by se měla kvalita projednávání věcných záměrů zákona, protože už v této fázi jsou nastavována kritéria a proporce budoucí právní normy.