„Zatím nejdál je zavádění tohoto systému v Libereckém kraji. Další projekty běží i v Moravskoslezském kraji,“ potvrdila Deníku Markéta Krausová z Českých drah.

Projekty ale zatím naráží na nedostatek peněz, a to i přesto, že zájem měst o tento moderní druh dopravy je veliký. „Nám se tento systém líbí, ale peníze na něj budou muset města sehnat z regionálních programů EU, my musíme nejprve financovat celostátní dopravu,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Jeho konstatování potvrzují i lidé z regionů, zároveň ale dodávají, že jde o návratnou investici.

„Například na propojení Orlové s Ostravou potřebujeme kolem 1,5 miliardy, ale vlakotramvají jde například zásobovat centra měst, která jsou teď přeplněna nákladními auty,“ vypočítává jednu z výhod orlovský radní Jaromír Kuča (ČSSD).

Na severní Moravě by se měly spojit úseky Ostrava–Hučín nebo Karviná–Havířov, v celostátním měřítku se také uvažuje o trasách Most–Žatec a propojení okolí Olomouce.

„Máme velkou šanci, že získáme peníze z regionální podpory EU. S kompletním pokrytím Liberecka počítáme sice až kolem roku 2015, ale dílčí úpravy, hlavně tramvajových úseků, stihneme o dost dřív,“ slibuje Jiří Lauerman z projekční společnosti Investorsko- inženýrská, která zpracovává studie pro oblast euroregionu Nisa.

Sytém obojživelných vozidel, která používají klasické koleje pro vlak a zároveň mohou jezdit po tramvajových kolejích, vznikl v německém Karlsruhe. Nyní se používá například v Paříži, Lyonu či některých holandských městech.