O téměř sedm procent ale meziročně přibylo mimořádných událostí na železnici, za loňský rok jich SŽDC eviduje 1012. Na přejezdech se stalo 160 nehod, přičemž nejvíce jich bylo na úrovňových křížení trati a silnice se světelnou signalizací.

Celkově si střety vlaku s autem nebo chodcem na železničních přejezdech loni vyžádaly 34 obětí, to je podle Tesaře o deset méně než předloni. "Ze statistik ale vyplývá, že hned čtrnáct usmrcených jednalo ve zjevně sebevražedném úmyslu," doplnil mluvčí.

Stejně jako v předchozích letech pak přibylo případů, kdy vlak nezastavil před návěstidly zakazujícími jízdu. SŽDC loni zaznamenala 126 takových událostí, což bylo podle ní pětileté maximum.

"Až na čtyři výjimky šlo vždy o pochybení zaměstnanců dopravců a nejčastějším důvodem bylo nedobrzdění vozidla a nerespektování návěstí při posunu," uvedl Tesař.

Jako nejvážnější loňskou nehodou uvedl červnovou událost na přerovském nádraží, kde vlak projel návěstidlo a při brzdění narazil do zarážedla kusé koleje. Vedle hmotné škody třicet milionů korun si nehoda vyžádala zranění tří drážních zaměstnanců ve vlaku a dalších 16 cestujících.

Pomyslnou druhou příčku obsadilo podle Tesaře prosincové vykolejení nákladního vozu mezi stanicemi Libčice nad Vltavou a Kralupy nad Vltavou. Škoda při tom přesáhla deset milionů korun.