Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bagry mají otevřít další turistickou cestu po Vltavě

Českobudějovicko - Po více než sto letech se má dokončit záměr splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Prahy.

22.5.2008 3
SDÍLEJ:

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna...Foto: Ředitelství vodních cest ČR

Projekt Město a voda (pdf 3,55 MB)

První zákon v této věci byl schválen po složitých vyjednáváních už za Rakousko – Uherska v roce 1901. Vltavská vodní cesta, tehdy zamýšlená hlavně pro hospodářské využití, se však nikdy plně nerealizovala.

Nyní chce vodní cestu alespoň pro turisty a v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou dokončit do roku 2013 Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC). Na záměru spolupracuje s Jihočeským krajem, Povodím Vltavy a českobudějovickým magistrátem.

V krajském městě by měl totiž na rozšířené turistické možnosti využití řeky navázat projekt Město a voda.

Pro letošní rok plánuje ŘVC investice ve výši 70 milionů korun. „Na první upravený úsek z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou by mohly první lodě vyplout už za dva roky,“ řekl včera Deníku Jan Bukovský, vedoucí oddělení rozvoje ŘVC.

První bude jez

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…
Klikněte pro zvětšení!

Letos se chystá ŘVC na úpravy jezu v Českém Vrbném a Povodí Vltavy na prohrábku koryta řeky od Lannovy loděnice dolů po proudu.

#nahled|https://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb.jpg|Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…#

Dokončení vltavské vodní cesty odpovídá tomu, že Vltava je uznanou vodní cestou podle zákona, ale velké přehrady na řece postavené od poloviny minulého století – Slapy a Orlík, na plavbu nepamatovaly, a tak nebyla trasa dokončena.

V jižních Čechách jsou na Vltavě splavné jen přehrady a některé krátké, vzájemně oddělené úseky. Dokončení trasy v úseku Týn nad Vltavou – České Budějovice by umožnilo lodím využívat k turistické plavbě 33 kilometrů vodní cesty. Parametry plavební dráhy určuje zákon – šířku 20 metrů, podjezdnou výšku 5,25 metru a plavební hloubku v této etapě 1,6 metru a cílově 2,7 metru.

Jedním z argumentů, které používají kritici projektu, je jeho finanční náročnost a nejistý zájem turistů. „Návratnost tam existuje,“ říká Miroslav Šefara, ředitel ŘVC. „Když se propojily úseky Baťova kanálu, vzrostl o něj skokově zájem až desetkrát,“ poukázal Šefara na 50 000 turistů, které ročně přivítá obnovená technická památka na řece Moravě. Podle Šefary je rekreační plavba velmi rozšířená také v západní Evropě a zájemci hledají nové destinace. Jednou z nich by se mohly stát podle ředitelství vodních cest i jižní Čechy.

„Můžeme se klidně ke splavnění Vltavy hlásit. Peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury jsou určené pro budování vodních cest. Není to tak, že by to byly peníze vynakládané zbytečně a někomu jsme ujídali z krajíce,“ zdůraznil jihočeský hejtman Jan Zahradník k připraveným investičním prostředkům.

Na splavněnou Vltavu do Týna nad Vltavou má navázat cesta až po Orlík. Musí se však vyřešit budoucnost mostu pro pěší v Týně. Investici ponese ŘVC, ale dosud se s radnicí neshodlo na řešení. Zatím nabídlo městu již třetí variantu, která se posuzuje.

V Českých Budějovicích se zase připravuje několik staveb v rámci projektu Město a voda.

Autor: Edwin Otta

22.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Filmový režisér Jiří Menzel představil a podepisoval v Brně svou novou knihu.

Menzel je v péči Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích

Jana Nečasová
AKTUALIZOVÁNO
14 8

Vinna. Nečasová zneužívala Vojenské zpravodajství, dostala dva roky podmíněně

AKTUALIZOVÁNO

Krnáčová bere za úspěch otevření Blanky. Praha se nových tratí zatím nedočká

/VIDEO/ Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí, otázka AirBnB či celkové plnění programu pražské koalice. O tom všem a dalších problémech, které trápí Pražany, Deník ve středu diskutoval s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou. Celou debatu si můžete přečíst v on-line reportáži.

DOTYK.CZ

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Španělsku neomezeně velel od roku 1939, nyní, ve večerním čase 20. listopadu 1975 umírá. Francisco Franco je klidný. Pečlivě, dlouhých šest let předával moc monarchovi Juanu Carlosovi I. Franco věřil, že král půjde v jeho šlépějích, že Španělsko bude nadále katolickou diktaturou. Franco, pohřbený v posvátném Údolí padlých, se bude muset obracet v hrobě.

Bývalí diplomaté kritizují prezidenta za vyhlášení česko-ruského fóra

Bývalí čeští diplomaté, lidé z nevládního sektoru a odborníci na východní Evropu dnes v otevřeném dopise vyzvali ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka (ČSSD), aby pozastavil Česko-ruské diskusní fórum, jehož zahájení během nynější návštěvy Ruska oznámil český prezident Miloš Zeman a jeho ruský protějšek Vladimir Putin. 

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT