První vozidlo jede ke skutečnému zásahu, druhé reaguje na telefon vtipálka. Na dispečink pak přichází další prosba o pomoc, ovšem další posádka už v Žatci není k dispozici. Pacient by musel čekat na vůz z Loun, Podbořan či Kadaně. Zpoždění kvůli hloupému vtipu může třeba při infarktu být osudné.

Poslední případ planého výjezdu se stal v úterý v Žatci. „Posádka byla vyslána na Havlíčkovo náměstí v Žatci k porodu. Záchranáři proběhli všech jedenáct poschodí v obou polovinách věžáku, ale pacientka nikde nebyla. S nahlášeným příjmením bydlel v domě pouze nic netušící starší pán. Když jsme volali zpět, ozval se jen smích a vulgární slova,“ řekl včera Slavomil Jurnečka, pracovník ZZS v Žatci.

Ve stejnou dobu musela vyjet i druhá lékařská posádka. „V tu chvíli nebyla na Žatecku žádná další posádka. Kdyby bylo nutné někam vyjet, došlo by ke značnému zdržení. Naštěstí další výzva nepřišla hned, ale až půl hodiny po návratu posádky ze zbytečného výjezdu a mohli jsme reagovat,“ dodal S. Jurnečka.

Situace, kdy jsou všechny vozy v terénu a přijde další tísňový telefonát, přesto občas nastane, řeší se výpomocí z okolních výjezdových míst. „V takovém případě je vyslána sanitka z Podbořan nebo Loun, popřípadě z Kadaně nebo Chomutova. Než do okresu ale dojede, dojde samozřejmě ke zbytečnému prodlení, které může rozhodovat,“ sdělil včera Čestmír Novák, zástupce ředitele záchranné služby.

Zbytečných telefonátů jsou denně desítky, drtivou většinu špatných vtipů však dispečerky rozpoznají. „Dispečerky už jsou zkušené, většinou planý poplach rozpoznají. Vyptají se na konkrétní příznaky či místo. Někdy ale na planý výjezd přesto vyjedeme. Pak posádka chybí,“ pokračoval Č. Novák. „Snažíme se s takovými telefonáty bojovat, ale je to složité. Často podáváme i trestní oznámení, ale je obtížné prokázat, kdo volal,“ dodal Čestmír Novák.