„Díky legislativním změnám můžeme nabídnout další zjednodušení kontaktu občana s veřejnou správou, další ušetřený čas,“ říká náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček.

Vedení České pošty očekává, že o nové služby bude zájem. „Pokud vezmete v úvahu, že pošta je otevřena každý všední den do večera, většinou také v sobotu a někde i v neděli, pak jsou důvody, které má zákazník pro výběr CzechPointu na České poště, jasné,“ myslí si ředitel sekce služeb a e-govermentu České pošty Petr Stiegler.

Česká pošta chce přitom rozsah poskytovaných služeb do budoucna ještě rozšířit. „Doufám, že do současného portfolia brzy přibude také poskytování informací o stavu bodů na účtu každého řidiče,“ plánuje generální ředitel České pošty Karel Kratina. Zvýší se zřejmě také počet poštovních CzechPointů.

Počet CzechPointů se zvyšuje

„Na konci června poskytovalo tuto službu přes pět set padesát poštovních poboček, do konce roku by jich mělo být asi tisíc,“ říká mluvčí České pošty Dita Václavíková. CzechPoint je součást projektu elektronizace veřejné zprávy. První CzechPoint byl spuštěn 28. března 2007 na radnici Prahy 13, poskytoval výpisy z obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku a katastru nemovitostí. Od té doby vzniklo přes dva tisíce kontaktních míst, na kterých bylo zatím vydáno přes 450 tisíc výpisů.

Pokud potřebujete výpis z rejstříku trestů, stačí vám platný občanský průkaz nebo pas. Musíte ale počítat s padesátikorunovým poplatkem. Pokud chcete založit na poště živnost, musí přinést vyplněný jednotný registrační formulář. Ten je možné najít na webu Hospodářské komory. Výše správního poplatku v tomto případě stanovuje podle tabulky, o kterou je možné na poště požádat.

MARTIN DOHNAL