Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výpravčí končí, brzy je nahradí technika

PRAHA - Červená čepice, plácačka a píšťalka ohlašující odjezd vlaku. Klasický obraz výpravčího, na který jsou cestující léta zvyklí, mizí v poslední době z českých nádraží. Důvod? České dráhy (ČD) se rozhodly zavádět systém takzvaného dálkového zabezpečení dopravy.

25.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Princip funguje jednoduše: místo výpravčích bude v každé stanici několikakilometrový úsek trati ovládat menší tým dispečerů z jednotlivých center pomocí počítačů. Funkci výpravčího tak odzvoní. „Propouštět nehodláme, nynější výpravčí budeme přeškolovat na dispečery,“ uvedl na dotaz Deníku Radek Joklík z tiskového odboru ČD.

„Řídit jednotlivé traťové úseky z dispečinků je daleko bezpečnější, koleje jsou navíc propustnější a dá se tím uspořit i energie pro lokomotivy. Omezí to i zpoždění vlaků,“ vysvětluje Petr Chrdle ze společnosti AŽD Praha, která systém dodala.

Trať, kterou obsluhují jen dispečeři, už nyní funguje například v úseku Přerov–Břeclav. Obsluhu tu dokáže ve směně zajistit jen sedm lidí a dráhy si celý systém velmi pochvalují. „Každé snížení vlivu lidského činitele snižuje pravděpodobnost vzniku mimořádné události,“ říká Joklík.

Kritika odborářů

Kritika ovšem zaznívá z řad železničních odborářů, kterým vadí, že ČD investují do modernizace málo peněz. „Fandíme této technologii a nemáme obavu z propouštění výpravčích, ale vadí nám, jak směšně málo stát investuje do železnice,“ řekl Deníku šéf odborářů Jaromír Dušek.

Západní státy podle něj investují do kolejové dopravy nesrovnatelný poměr peněz. „U nás se ale preferuje silniční doprava, o čem se pak chcete bavit?“ kritizuje Dušek.

Dráhy nyní slibují větší investice. V nejbližší době by na systém „bez výpravčích“ mělo být vynaloženo asi 1,6 miliardy korun s úsporou více než 400 provozních zaměstnanců.

25.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT