Princip funguje jednoduše: místo výpravčích bude v každé stanici několikakilometrový úsek trati ovládat menší tým dispečerů z jednotlivých center pomocí počítačů. Funkci výpravčího tak odzvoní. „Propouštět nehodláme, nynější výpravčí budeme přeškolovat na dispečery,“ uvedl na dotaz Deníku Radek Joklík z tiskového odboru ČD.

„Řídit jednotlivé traťové úseky z dispečinků je daleko bezpečnější, koleje jsou navíc propustnější a dá se tím uspořit i energie pro lokomotivy. Omezí to i zpoždění vlaků,“ vysvětluje Petr Chrdle ze společnosti AŽD Praha, která systém dodala.

Trať, kterou obsluhují jen dispečeři, už nyní funguje například v úseku Přerov–Břeclav. Obsluhu tu dokáže ve směně zajistit jen sedm lidí a dráhy si celý systém velmi pochvalují. „Každé snížení vlivu lidského činitele snižuje pravděpodobnost vzniku mimořádné události,“ říká Joklík.

Kritika odborářů

Kritika ovšem zaznívá z řad železničních odborářů, kterým vadí, že ČD investují do modernizace málo peněz. „Fandíme této technologii a nemáme obavu z propouštění výpravčích, ale vadí nám, jak směšně málo stát investuje do železnice,“ řekl Deníku šéf odborářů Jaromír Dušek.

Západní státy podle něj investují do kolejové dopravy nesrovnatelný poměr peněz. „U nás se ale preferuje silniční doprava, o čem se pak chcete bavit?“ kritizuje Dušek.

Dráhy nyní slibují větší investice. V nejbližší době by na systém „bez výpravčích“ mělo být vynaloženo asi 1,6 miliardy korun s úsporou více než 400 provozních zaměstnanců.