Rektoři se shodli, že doba prudkého navyšování počtu studentů je zřejmě u konce, nyní by se mělo české vysoké školství ubírat hlavně cestou hodnocení kvality. Podle předsedy ČKR Petra Sáhy je teď důležité najít způsob hodnocení vysokých škol. Jedním z nejdůležitějších kritérií je uplatnění absolventů, podle Sáhy je jich však řada dalších. "Nyní hledáme metodu, jak je roztřídit a určit jejich váhu," řekl Sáha na páteční tiskové konferenci.

Kvalitní vysoká škola se podle něj vyznačuje "symbiózou mezi vzděláváním, výzkumem a tvorbou nových poznatků", její absolventi musí být kreativní lidé, schopní reagovat na potřeby trhu.

Podle Sáhy je však nemožné posuzovat mezi sebou pouze jednotlivé školy. Diverzifikace se bude týkat také jednotlivých fakult i studijních programů. Většina univerzit má podle něj totiž nadprůměrné i podprůměrné programy a její celkový obraz tvoří jejich vzájemný poměr.

Podle rektorů by proto měla hrát velkou roli Akreditační komise, která posuzuje návrhy na nové studijní programy. Místopředseda ČKR a rektor Univerzity Karlovy Václav Hampl si myslí, že by měla nastavit přísná pravidla. Mnoho škol by pak vychovávalo zejména bakaláře, méně už bylo mělo magisterské a doktorské programy.

Podle Sáhy by se mělo zefektivnit také řízení škol, aby byly schopné činit strategická rozhodnutí ve výzkumu a byly konkurenceschopnější.

Rektoři v pátek ve svém usnesení také vyzvali vládu, aby se připravované rozpočtové škrty nedotkly rozvoje terciárního vzdělávání. Letos vysoké školy dostaly ze státního rozpočtu kolem 20 miliard korun. Podle Sáhy by měly v příštím roce získat minimálně stejnou částkou navýšenou o inflaci, aby nemusely zasahovat do vybudovaného systému.

Za posledních deset let počet vysokoškolských studentů výrazně vzrostl, a to o 86 procent. V letošním akademickém roce je v nich asi 314.000 posluchačů, asi o 19.000 více než loni. Podle Sáhy by se školy v budoucnu měly soustředit hlavně na získávání talentovaných zahraničních studentů.