"Odhalili jsme silný výskyt diskriminace vůči uchazečům z menšin na obou trzích - na trhu práce i na trhu s bydlením," uvedli autoři ve zprávě o experimentu.

Dvoupokojový byt hledal třicetiletý svobodný nekuřák s maturitou či vysokoškolským vzděláním, prací v obchodě a stálým příjmem. Dostal jméno Jiří Hájek, Phan Quyet Nguyen a Gejza Horváth. Trojice uchazečů odpověděla e-mailem na 1800 hlavně pražských inzerátů soukromníků ze čtyř hlavních portálů s nabídkou bydlení. V textu byl pozdrav a projevení zájmu o byt, ve druhém e-mailu byl i odkaz na uchazečův osobní web s informacemi o vzdělání, zaměstnání či rodině.

Hájek dostal pozvání k prohlídce bytu v 78 procentech případů, příslušníci menšin ve 41 procentech. Podle autorů přístup k uchazečům s asijským a romským jménem byl podobný a příliš se nelišil. "Uchazeči z menšin musí odpovědět na skoro dvakrát tolik inzerátů, aby dostali stejné množství pozvání jako uchazeč z většinové společnosti," uvedli autoři.

Web zájemců otevřela méně než polovina pronajímatelů. Stránky uchazečů z menšin si prohlédlo 41 procent lidí, mnohem častěji také rozklikli víc informací. Hájkův web vidělo 33 procent majitelů bytů.
Odpovědi rozesílal výzkumný tým e-mailem i na inzeráty na volná místa z portálu jobs.cz. Reagoval na 274 nabídek. O práci se ucházel třiadvacetiletý středoškolák se znalostí angličtiny a práce na počítači, řidičským průkazem, předchozí zkušeností s administrativní prací. Hledal uplatnění v obchodě, zákaznickém servisu či administrativě. Uvedl link na svůj profil se životopisem.

Hájek dostal odpověď od 43 procent obeslaných zaměstnavatelů a na pohovor ho pozvalo 14 procent firem, lidé z menšin obdrželi odpověď od 20 procent podniků a pozvání k pohovoru od 6,2 procenta. Podle výsledků se přístup k uchazeči s asijským a romským jménem lišil. "Asijští uchazeči musí poslat 20 nabídek, aby dostali jedno pozvání, Romové 12,5 nabídky a lidé z většinové populace 7,5 nabídky," uvedli autoři. Podle jejich zjištění má český zájemce o práci o 180 procent vyšší pravděpodobnost než ten s asijským jménem a o 75 procent než romský uchazeč, že ho firma pozve na přijímací pohovor.

Podle výsledků si pronajímatelé bytů hledali víc informací a podívali se na web těch zájemců, kteří pro ně byli "méně atraktivní". U hledání práce to bylo naopak.