„VZP připravuje konkrétní právní kroky k zamezení dalšího obtěžování svých klientů a šíření nepravdivých informací, které poškozují její dobré jméno. Zároveň apeluje na své pojištěnce, aby se nenechali ovlivnit lživými informacemi," uvedl mluvčí.

Pojišťovny, jejichž náboráři takto postupují, Rod nejmenoval. Upozornil ale, že i „nezávazný" podpis je podle nového zákona právně platný a nelze jej odvolat. K 1. lednu 2014 by tak klienti i nechtěně změnili dosavadní zdravotní pojišťovnu. Rod uvedl, že v případě pochybností se mohou klienti informovat na nejbližším pracovišti VZP, na infolince VZP 952 222 222, anebo prostřednictvím webových stránek www.vzp.cz.

Náboráři podle Roda oslovují klienty VZP na ulicích, nechávají si ukázat průkaz pojištěnce. Domáhají se prý často i hrubým způsobem vstupu do domácností. Telefonicky uvádějí, že kontakt mají z databáze pojišťovny. Domlouvají si schůzky a žádají o kontakty na známé, kteří jsou také u VZP.

„Používají praktiky jako nezávazný podpis evidenčního listu, podpis formuláře, který by jinak klient musel jít podepsat do pojišťovny osobně, či si opisují údaje klienta z jeho průkazu," varoval Rod.

Podle reformních novel musí pojištěnec nejpozději do pololetí ohlásit, že přejde k jiné zdravotní pojišťovně, změna platí od ledna následujícího roku. Další změna je možná zase až po roce.

Podle zprávy projednané vládou čeká VZP letos na základním fondu záporný zůstatek 4,355 miliardy korun, větší část budou závazky po splatnosti. Zaměstnanecké pojišťovny závazky po splatnosti nepředpokládají.