„Klientky si na lékaře písemně stěžovaly a předložily i některé doklady, které jeho nezákonný postup dokazovaly. VZP gynekologa opakovaně upozornila, že postupuje v rozporu se zákonem, poškozuje klientky pojišťovny a zároveň i její dobré jméno," uvedl Tichý.

Lékař i po upozornění ve výběru od pacientek pokračoval. „Takové jednání je protiprávní, navíc je i v rozporu se smlouvou mezi ním a pojišťovnou. Ředitel brněnské pobočky VZP na základě doložených důkazů zahájí právní kroky k ukončení smluvního vztahu s uvedeným gynekologem," uvedl mluvčí.

„VZP věří, že drtivá většina lékařů je poctivá. Nemůžeme ale vyloučit ojedinělé excesy. V takových případech mohu slíbit, že VZP nebude tolerovat, aby její klienti byli nuceni platit za péči, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění," uvedl ředitel Zdeněk Kabátek.

Aby mohla pojišťovna zajistit dodržování práv svých klientů, potřebuje k tomu podle mluvčího jejich spolupráci. VZP proto uvítá, pokud jí lidé dají konkrétní a věcné informace, setkají-li se například s neoprávněným požadavkem na platbu za poskytnuté zdravotní služby.

Lidé by podle mluvčího rovněž měli vědět, že na každou částku vybranou v hotovosti musí lékař vystavit pokladní doklad. Z něj musí být patrná nejen výše částky, ale především důvod, proč byla hotovost požadována. Pokud by takový doklad lékař nevydal automaticky, měl by o něj pacient požádat.