Fair trade je způsob obchodu, který poskytuje pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. V rámci systému dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na pěstování nebo výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.
„V Česku se maloobchodní obrat s fairtradovými produkty zvyšuje rok od roku a to i navzdory krizi. Vloni meziročně vzrost o 23 procent," uvedla Chorváthová. Prodej kávy činil loni 67 procent obratu.
Kromě kávy kupují Češi kakao a cukrovinky. „Už méně kupují cukr nebo čaj, nárůst je v bavlně a výrobků z bavlny. Vloni také výrazně narostl prodej kosmetiky," řekla Chorváthová, podle níž už dnes fairtradové produkty nekupují jen mladí a alternativní lidé, ale díky velkým obchodním řetězcům o nich má povědomí i širší společnost.
Den pro fair trade
Češi se letos mohou připojit k oslavám světového dne pro fair trade tuto sobotu na happeningu Férová snídaně, který pořádá sdružení NaZemi. Zatím se do ní nahlásilo 85 měst a obcí. Při dopoledním pikniku v parcích, na náměstích či jinde zájemci posnídají jídlo z fairtradových surovin nebo od českých farmářů, které si přinesou. Loni se přes nepříznivé počasí zapojilo do akce kolem dvou tisíc lidí. Více informací je na webu ferovasnidane.cz.
První fairtradové výrobky se do Česka dostaly v roce 1994 díky humanitárním organizacím; tehdy šlo především o řemeslné produkty. Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 utratili lidé za „spravedlivé produkty" tři miliony korun, v roce 2009 už 50 milionů. V roce 2008 fairtradové výrobky začaly prodávat obchodní řetězce.