Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za smrt osmi lidí pod koly kamionu si odsedí 6,5 roku

Louny - Na 6,5 roku poslal v pondělí do vězení Okresní soud v Lounech 41letého Petra Hinterholzingera z Chomutova. Uznal ho vinným z toho, že svým riskantním předjížděním způsobil loni v únoru tragickou dopravní nehodu u Panenského Týnce, při které zahynulo osm mužů.

13.7.2009 6
SDÍLEJ:

V mikrobusu zahynulo 8 dělníkůFoto: DENÍK/Karel Pech

Vůz Hinterholzingera byl podle obžaloby v osudnou chvíli 60 centimetrů v protisměru za plnou čárou, kde se střetl s Fordem transit, uvnitř kterého sedělo osm dělníků. Náraz odhodil dodávku pod kola kamionu, který auto doslova sešrotoval.

„Soud je přesvědčen, že obžalovaný je jednoznačně tím, kdo nehodu zavinil. Bylo to dokázáno řadou důkazů. Podstatné byly především výpovědi osmi policistů, kteří po tragédii na místě činu zajišťovali důkazy,“ odůvodnil verdikt soudce Petr Šilhan, který mimo pobytu ve vězení též obžalovanému zakázal osm let řídit.

Obžalovaný Petr Hinterholzinger, kterému hrozilo až 10leté odnětí svobody, přijal rozsudek v klidu bez emocí. Proti verdiktu se ale na místě odvolal. Státní zástupce si ponechal lhůtu na odvolání.

Pozůstalí, kteří celý proces sledovali přímo v soudní síni, byli z rozsudku v rozpacích. Většinou se jim trest zdál příliš nízký. „Šest a půl roku za osm životů? To je málo. Snad ještě kdyby obžalovaný vinu přiznal, ale takhle? Celou dobu tady sedí, dělá, že se ho to netýká. A ten jeho obhájce vše jen prodlužoval a snad chtěl vinu svést ještě na ty mrtvý,“ řekla mladá žena, které při nehodě zahynul manžel.

Státní zástupce v závěrečné řeči požadoval pro obžalovaného sedmiletý trest odnětí svobody. Uvedl, že jako polehčující okolnost by se dalo vzít doznání, ale obžalovaný vinu nepřiznává. „Obžalovaný je řádný člověk, řádně pracuje a dosud nikdy před soudem nestál. Mrzí mě však, jaký postoj k nehodě zaujal. Pozůstalým se sice na začátku hlavního líčení omluvil, ale vinu nepřiznává. Naopak ji svádí na mrtvého řidiče z dodávky,“ uvedl státní zástupce.

Obhájce pro svého mandanta naopak požadoval úplné zproštění viny. „Provedené důkazy neprokazují, že můj mandant je skutečně viníkem,“ řekl ve své více než hodinu trvající závěrečné řeči, ve které zpochybnil kvalitu a rozsah zajištěných důkazů.

Kliknutím na obrázek spustíte animaci:

Soud s obžalovaným Petrem Hinterholzingerem začal v lednu. Následovalo šest jednání. Obžalovaný Hinterholzinger na začátku i v závěru procesu vyjádřil nad zbytečnou smrtí osmi mužů hlubokou lítost. Zároveň však uvedl, že se cítí nevinen. Podle něj k osudnému střetu jeho auta s dodávkou, která se od vozu odrazila a vletěla pod kola kamionu, došlo v jeho jízdním pruhu. Nikoliv částečně v protisměru, jak je uvedeno v obžalobě.

Jeho advokát na tomto tvrzení postavil obhajobu.Tvrdil, že auto obžalovaného bylo v době střetu maximálně na úrovni plné čáry, nikoliv za ní. Zpochybnil důkazy, které na místě tragédie zajistila policie. Dokonce v této souvislosti hovořil o odfláknuté práci. Též se snažil dokázat, že by dělníci nezemřeli, kdyby byli ve voze řádně připoutáni. Případně, že na jejich smrti nese vinu také nářadí a olejový radiátor, který byl uvnitř auta. Po nárazu se totiž tyto věci rozletěly po vnitřku vozu.

Vyslechnuto bylo hodně svědků

V průběhu celého procesu byla vyslechnuta řada svědků – převážně policisté, kteří tragickou nehodu vyšetřovali, a též dva řidiči kamionů. Své závěry přednesli i znalci z oboru dopravy a soudního lékařství. Obhájce některým svědkům kladl i více než stovku dotazů a jejich výslech trval třeba i hodinu. Na konci každého hlavního líčení navrhoval stále nové svědky a důkazy, čímž se jednání neúměrně prodlužovalo. Soudce dokonce obvinil, že mu chce zatajit důkazy, když mu nepovolí shlédnout kompletní fotodokumentaci z nehody, která sčítala asi 170 fotek, a videozáznam, na kterém byli zachyceni vyšetřující policisté na místě osudného střetu. Soudce pak na poslední chvíli, v momentě, když už chtěl vynést rozsudek, hlavní líčení znovu odročil a navrhované důkazy povolil. Do procesu ale nevnesly nic nového.

V soudní síni byl na přání obhájce puštěn i videozáznam pořízený policií, na kterém je zachycena zkáza po tragické nehodě. Součástí snímku bylo i vyprošťování zkrvavených těl obětí z nabouraného vozu. Přestože soudce na začátku vyzval pozůstalé, aby raději před promítáním soudní síň opustili, někteří tak neučinili. V průběhu sledování záznamu pak dva z nich pohled na masakr neunesli. „Vidíš, co jsi udělal, ty chcípáku jeden. Já musím pryč pane soudce,“ vykřikla s pláčem mladá žena a spěšně opustila jednací síň. Dalšího pozůstalého kvůli vulgárnostem na adresu obžalovaného vyvedla justiční stráž.

Autor: Monika Procházková

13.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Provoz u Postoloprt se přesunul na novou silnici, z té původní bude dálnice D7.
1 5

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT