Podobně jako v předchozích letech přicházejí různá knihkupectví s nabídkou slev pro školáky. Například v Knihách Dobrovský dostane slevu patnáct procent na vše od 29. června do 1. července každý, kdo přinese jakkoliv staré vysvědčení. Pokud jde o vysvědčení s vyznamenáním, je sleva dokonce dvacet procent.

Ve stejných dnech se podobná akce koná v ostravské kamenné pobočce knihkupectví Knihcentrum.cz, kde za vysvědčení poskytnou dvacetiprocentní slevu. Ve všech prodejnách knihkupectví Kanzelsberger mají zase připravenou knihu zdarma pro každého, kdo přinese ukázat vysvědčení se samými jedničkami.

V den vysvědčení, včetně dnů před a po posledním dnu školního roku, knihkupci tradičně zaznamenávají zvýšený zájem o dětské knihy.

„Jedná se zhruba o padesát procent ve srovnání s běžným rokem. Je potěšující, že tento zvyk přetrvává i v době počítačů či mobilů a že pro mnohé děti se tak začátek prázdnin nese ve znamení dobrodružství s novou knížkou,“ uvedl na dotaz ČTK Jan Kanzelsberger mladší, šéf největší sítě kamenných knihkupectví v Česku.

Zkušenosti rodičů a psychologů napovídají, že děti mohou během prázdnin ztratit kontakt se čtením či zpracováním textu a v září mají problémy ve škole.

„Minulý rok byl syn v první třídě. O letních prázdninách měl volnější režim a od pravidelného čtení knížky jsme upustili. Říkala jsem si, že má přece prázdniny. Po nich přišlo ale drsné poznání, že prvňáček, který se sotva čtení naučil, má bleskurychlou schopnost zapomenout všechna písmenka. Září bylo velmi krušné,“ uvedla Lucie Dytrychová.

Podle odborníků je procvičování čtení důležité, ale nelze přesně určit, kolik knih má dítě během prázdnin přečíst. „Je to individuální dle věku a zájmu. Je dobré, když přečte alespoň nějakou,“ uvedla na dotaz ČTK dětská psycholožka Jana Hýbnerová.

Podpora rodičů při získávání vztahu ke knihám je podle Hýbnerové nezbytná. Podle odborníků je faktem, že když dítě nevídá rodiče knihy číst, zájem o knížky hledá složitěji.

„Záleží na osobnosti dítěte i prostředí, ve kterém vyrůstá. V případě čtení je velmi důležité, aby byl zájem podporován rodiči i vychovateli od raného dětství, pravidelným společným čtením před spaním, ale i tím, že dítě například vidí právě to, že si čtou i rodiče,“ dodala Hýbnerová.