Bič na nezodpovědné řidiče se osvědčil a za celý loňský rok dodatečně celníci vybrali takřka 16 milionů korun, z toho 6,23 milionů právě na nedoplatcích za již dříve uložené dopravní pokuty. „Zbytek částky připadá na pokuty uložené jinými státními institucemi. Například doplatky na daních,“ řekla Deníku mluvčí Generálního ředitelství Celní správy Hana Prudičová.

Rozjezd revoluční novinky na českých silnicích byl přitom pomalejší a v prvním měsíci fungování využili celníci tuto novelu jen v osmi případech. K nejčastějšímu zadržení poznávací značky došlo na území Hlavního města Prahy (31). Na druhém místě se v tomto žebříčku s 22 odebranými značkami ocitli řidiči z Pardubického kraje (viz tabulka). Kromě zabavení registrační značky mohou také celníci, ve spolupráci s Policií ČR, nasadit na automobil takzvané botičky. Nejvíce jich v loňském roce bylo přiloženo v Jihomoravském a Libereckém kraji.

V roce 2023 čekají řidiče změny.
Co přinese rok 2023 v dopravě? Změny budou na dálnicích, železnicích i na vodě

Někteří hříšníci se však stále zdráhají pokutu zaplatit. Svědčí o tom fakt, že ze 165 zabavených značek si je z depozitu lidé stále nevybrali. Jednomu z třinácti hříšníků také nevadí, že má jeho automobil stále nasazenou botičku. „Co se týče zabavených SPZ, patnáct z nich bylo zabaveno řidičům nepocházejícím z České republiky. Čtyři značky však do této doby ještě nebylo pro neuhrazení dluhu vráceno,“ dodala Prudičová.

V praxi odebrání registrační značky vypadá tak, že odhaleného neplatiče hlídka nasměruje na nejbližší vhodné místo, kde vozidlo odstaví a na němž mu značku seberou, případně mu na vůz nasadí botičku. Řidič, respektive celá posádka, pak musí využít náhradní dopravu. Právo odebírat SPZ mají u nás policisté a celníci.