Dlouhodobě klesající počet ukradených aut se dá z velké míry přičíst na vrub zlepšujícím se bezpečnostním opatřením, kterými jsou v dnešní době vozidla vybavena. U moderních typů aut zloději používají poměrně sofistikované metody, při kterých se nabourávají do počítačových jednotek, které auta řídí. Startování pomocí kabelů, známé z filmů, je tak již z velké části minulostí.

Jak se zloděj dostane do auta

„Moderní vozidla mají všechny přístup přes diagnostický systém. Proto zloději nejdříve, když se do automobilu potřebují dostat, rozbijí okno. Mohou se také do auta dostat přes zámek nebo kliku. Následně se pokusí vypnout diagnostiku. Když mají přístup k diagnostice, tak se na ni napojí a nahrají do ní vlastní software. Tím zlikvidují stávající imobilizér a potom už automobil můžou mechanicky klíčkem nastartovat," vysvětlil Karel Kaňák, který vlastní firmu AutoKaňák, zabývající se zabezpečením vozidel.

Zloději jsou čím dál tím rychlejší

Doba, kterou zlodějům trvá vůz ukrást, se podle Kaňáka liší model od modelu, obecně se však zkracuje. „Jelikož v dnešní době existuje spousta návodů na internetu, jak se do auta dostat, časy zlodějů se postupně zkracují," uvedl.

Spolu s auty se vyvíjejí i možnosti zabezpečení. Staré dobré mechanické metody však podle odborníků zdaleka nepatří do starého železa. „Podle mého názoru jsou stále nejlepší mechanické způsoby zabezpečení. Prověřil je jak zub času, tak samotní zákazníci. Proti mechanickým zabezpečením jsou zloději mnohem bezradnější, krádež jim trvá delší dobu. U modernějších systémů hrozí, že mají zloději předem stažený systém, který může zabezpečení vypnout," míní Kaňák.

Lepší je kombinace systémů 

S tím souhlasí i jednatel firmy Kanaco Pavel Vitkovský. Doplnil však, že je vždycky lepší kombinace více metod zabezpečení, včetně těch modernějších, jako je systém vyhledávání vozu pomocí GPS.

„Vždy je lepší kombinace různých systémů. Jedná se o zámky řadicích pák, řazení, pískování oken VIN kódem, tajný vypínač proti nastartování, auto alarmy, GPS vyhledávač a zámky pedálu. To jsou nejčastější kombinace, které si zákazníci nechávají instalovat," zakončil.

Čtěte také: Aut se letos v Praze zatím ukradlo 1053. Za poslední roky počet krádeží klesá