Linka 112? Problém, shodují se záchranáři i policisté. A doporučují používat v Česku desítky let zaběhlé linky 155 a 158.

Důvod stížností?

„Především je to ztráta času a často nepřesná a neodborná komunikace ze strany operátora na lince 112. Obecně proti ní nic nemám, ale museli by tam sedět skuteční odborníci na krizovou komunikaci vybavení odborně i jazykově. A to dost často není a působí to značné komplikace,“ říká bez servítek jeden z nymburských záchranářů, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován.

S opatrností jeho slova částečně potvrdila i mluvčí středočeské záchranky Tereza Janečková. „Pokud se jedná skutečně pouze o zdravotnický problém, doporučujeme raději volat linku 155,“ uvedla Janečková. Drobné šumy v komunikaci také připouští.

Na zpoždění při předávání informací si stěžují také policisté

Jeden konkrétní případ z poslední doby. Zhruba před třemi týdny byl na jedné z tepen Nymburka přepaden skupinou Romů pracovník městského kulturního střediska Josef Podolák. Útok agresorů se mu podařilo odrazit a hned poté chtěl přivolat policii. „Jenže jak jsem byl v šoku, nevybavil jsem si jiné číslo, než 112, kterou nás všude masírují,“ říká Podolák. Jenže než zprávu operační z Kladna předal nymburským policistům, došlo k několikaminutovému zpoždění, při kterém pochopitelně násilníci vzali nohy na ramena a zůstali tak nedopadeni.

Policisté si na linku stěžovali už při jejím zavádění v roce 2006. Pregnantně se tehdy vyjádřil zástupce policejního ředitele v nymburce Jaroslav Novák. „Představte si, že pojede řidič ze severní Moravy přes Pískovou Lhotu a uvidí bouračku. Nahlásí to operátorovi na linku 112 do Kladna. A teď mi vysvětlete, jak se ti dva dohodnou, kde je Písková Lhota?“ Jasně se už před časem vyjádřil také šéf nymburské záchranky Pavel Zuska. „Zdržuje nás to. Chceme zachovat současné národní linky.“ Ty naštěstí zatím stále fungují.