Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žáci pojedou na motorce sami. Učitel za nimi

Praha, Plzeň /INFOGRAFIKA/ – Tady se to startuje, tohle jsou řídítka, tímhle se brzdí. A jeď.S trochou nadsázky i tak mohou vypadat nové jízdy zručnosti, které se začnou objevovat při výcviku v autoškolách. Na konci loňského roku vešla v platnost novela vyhlášky, která pro výuku motorkářů zavádí některé předem stanovené zkoušky ovládání vozidla – adepti musejí třeba prokázat slalom při minimální rychlosti (viz grafika), úhybné manévry či krizové brzdění.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Úplnou novinkou je možnost, aby žák jel samostatně – bez motorky s druhými řídítky – už ve výcviku a v závěrečné zkoušce v provozu. V takovém případě ho instruktor či zkušební komisař mohou následovat na doprovodné motorce či v autě.

Autoškoly? U nás jen nutné minimum

Ministerstvo dopravy změny připravilo s cílem zvýšit praktické dovednosti. Doteď se více hledělo na to, jak žák na konci plní předpisy než na to, jak fakticky umí ovládat stroj pod sebou. A reálné výsledky jsou tristní: 38 procent nehod s tragickými následky zaviní motocyklisté s praxí do jednoho roku.

„Jedná se v důsledku o vyšší tlak na autoškoly, aby žadatele o řidičské průkazy připravovaly opravdu kvalitně. A také žadatelé o řidičské oprávnění na motocykly by si měli uvědomit, že do autoškoly přichází za vzděláním, nikoliv za účelem koupě módního doplňku v podobě řidičského průkazu," zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Jak podotýká, ministerské kontroly v autoškolách odhalily, že 87 procent škol věnuje výcviku žadatelů na motocykly jen 13 hodin, což je minimální počet hodin stanovených zákonem. Na cvičišti přitom vykazují často jen pouhou jednu hodinu.
Proto se do vyhlášky dostaly (i graficky) přesně vyjmenované úkony, které žák musí zvládnout. Záleží však stále na učiteli, kdy přesně vypustí žáka na cvičiště či do provozu.

Podle Neusara lze očekávat, že učitelé budou k výcviku přistupovat i nadále etapově. Nejprve zkusí dvojřídítkovou motorku, pak samostatný pohyb na cvičišti (s dorozumíváním vysílačkou v helmě) a teprve pak přijde na řadu jízda v provozu.

Jenže samotní instruktoři nad vyhláškou nejásají. Nově popsaná jízda zručnosti (mezi kužely, obraty, manévry) je podle nich přísná. „Novela není dokonalá. Neřeší toleranci v rychlosti motorky v jednotlivých testech ani jak se bude rychlost měřit. Menší lidé nemusí na zkušební motorce sami dosáhnout na zem, doma ale mají nižší stroj, se kterým problém nebude," popisuje František Šimek z plzeňské autoškoly Ing. Šimek. „Také není vyřešena odpovědnost. Doteď byla na komisaři, nyní ale žák jede sám,"upozorňuje.

Vzor v Evropě

Novinka vznikla po vzoru jiných evropských zemí. „Přesto obsahuje některé prvky, které jsou problematické. Když pomineme shánění prostoru pro výcvik, který vyžaduje plochu o rozměru 100 x 8 metrů, tak jde například o jízdu v nízké rychlosti, se kterou mají problém i někteří zkušení jezdci. Také se slalomem v 50 km/h budou mít nováčci pravděpodobně problém," míní dopravní expert BESIPu Václav Ircing. S obtížností mu dává za pravdu i Šimek. „Sám jsem dlouholetý motorkář. Zkusil jsem si vytyčit kurz a projet ho. I když mám enduro, které je vhodnější než jiné typy motorek, měl jsem s projetím problémy," řekl.

Jak ale zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy, odpovědnost zůstává podobná jako dnes. Stále platí, že nejprve musí žák splnit zkoušku z ovládání vozidla a teprve pak vyrazí do provozu. „Jakmile učitel usoudí, že je na to žadatel připravený, může jet na cvičné ploše samostatně, tedy až má učitel jistotu, že to žadatel zvládne. V těchto případech obecně odpovědnost nese učitel. Odpovědnost u zkoušky pak závisí na konkrétní situaci a posuzuje se vždy individuálně," říká Neusar.

Motorka s dvěma řídítky je mimochodem český patent ze 60.let. Na Západě jsou obvyklejší sólo jízdy, kdy učitel jede na jiném stroji.

Motorky

Autor: Jan Klička, Lukáš Matoušek

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby v Praze.
7 12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Volby v Žermanicích na Frýdecko-Místecku.
1 11

Muž si dělal selfie a pak zpřeházel volební urnu. Řeší se platnost voleb

Jan Kysela: Zeman a Babiš chtějí všechno, jen plusy a žádné minusy

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Včera a dnes rozhodujeme o složení sněmovny, potažmo vlády. Za necelé tři měsíce si zvolíme prezidenta. Jaký vliv to bude mít na český ústavní pořádek a mělo by dojít k úpravě základního zákona České republiky? O tom Deník mluvil s ústavním právníkem, profesorem Janem Kyselou.

V Chomutově zatkli republikána Sládka. Kvůli nepovolené kampani

Předseda republikánské strany Miroslav Sládek se měl dopustit porušení volebního zákona tím, že dělal nepovolenou kampaň. Policie mu zabavila klíče od auta a odvezla ho na služebnu. Propustili ho krátce před půlnocí.   

Týdenní zkrat: Vyčistěte si odpad a zvolte

Volíme. O ničem jiném se tento týden skoro nemluvilo. Přesto se ale našlo i několik důležitých nevolebních zpráv. Třeba ty z Hradu. Odkud jinud taky, že?

Nové léky nejen na srdce. Čekání na ně bude ještě delší

/INFOGRAFIKA/ Důvod? Výrobcům už nejspíš nebude stačit, že doloží, jakému procentu pacientů jejich pilulky zachrání život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení