Nasbíráš za volantem osm bodů během dvou let? Přijdeš o řidičák. Tak by měl vypadat zákon o řidičských průkazech na zkoušku, který by měli mít od roku 2016 všichni začínající řidiči. Změny by se měly dotknout také zkušebních komisařů, kteří by měli být pod státním dozorem, a zkoušek jako takových, jež by se měly odehrávat ve dvou kolech na cvičišti a v ostrém provozu. Podle statistik mají na svědomí téměř polovinu nehod řidiči od 18 do 39 let.

„Podle mého by tato změna určitě prospěla. Mladí lidé se zvládnou naučit teorii a techniku jízdy, ale chybí jim často zodpovědnost a životní zkušenosti. Například starší prvožadatelé o řidičák mají více životních zkušeností, které lépe aplikují v provozu. Sice obtížněji zvládají techniky jízdy, ale jsou více ‚funkční'. Řízení není jen o tom, zařadit rychlost a sešlápnout plyn, a mladí lidé mají často pocit, že to je dostačující," řekl Deníku majitel ostravské autoškoly Shrek Radim Hrubeš.

Na rizikové chování řidičů se zaměřuje i výzkum prováděný na katedře psychologie Univerzity Palackého v Olomouci.

„Mladí řidiči ve věkovém rozmezí od 18 do 24 let oproti řidičům nad 25 let se častěji přiznávají, že jezdí rychle a vědomě riskují jen pro pocit vzrušení a radosti, častěji také pro zábavu smykují, zrychlují, když se je někdo snaží předjet, a závodí mezi sebou na běžných silnicích," uvedla psycholožka Lenka Šrámková s tím, že co se alkoholu a jiných návykových látek za volantem týká, pak nejrizikovější je skupina řidičů ve věku třicet až devětatřicet let.

„Více než polovina přiznala, že má zkušenosti s řízením vozidla pod vlivem alkoholu. I přes často přiznávané přestupky se více než třetina z téměř devíti set řidičů zúčastněných ve výzkumu vyslovila pro zavedení řidičského průkazu na zkoušku.