Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaměstnavatelé by měli platit 1. až 11. den nemoci, navrhuje ANO

Při vládních vyjednáváních se sociálními demokraty, kteří trvají na zrušení takzvané karenční doby, hnutí ANO navrhne, aby zaměstnavatelé vypláceli nemocenskou od 1. do 11. dne nemoci. Lidé by tak za stejné náklady firem dostali peníze i za první dny stonání, nyní zaměstnavatelé proplácejí 4. až 14. den. Premiér v demisi a šéf hnutí ANO Andrej Babiš dnes novinářům řekl, že po uplynutí 11 dnů nemoci by na sebe náklady vzaly pojišťovny.

21.3.2018 4 AKTUALIZOVÁNO 21.3.2018
SDÍLEJ:

Andrej BabišFoto: Deník / Divíšek Martin

Vláda dnes návrh sociálních demokratů na zrušení neproplácených prvních tří dnů nemoci má na programu jednání. Vládní legislativci na základě stanovisek ministerstev doporučili, aby se kabinet k předloze o zrušení karenční doby postavil záporně.

Podle vicepremiéra v demisi Richarda Brabce (ANO) je ale možné, že vzhledem k vládním vyjednáváním dá kabinet k normě neutrální stanovisko. Už dříve řekl, že v otázce zrušení karenční doby, což požadují ČSSD i KSČM, je ANO ochotno ke kompromisu, který připravuje.

Podle Brabce nejde v postoji ANO k nepropláceným dnům nemoci pouze o zhruba šest miliard korun, které by zrušení karenční doby zaměstnavatele stálo. "Při dnešním stavu téměř plné zaměstnanosti se zaměstnavatelé obávají, že kdyby se vrátila zpět průměrná nemocnost, která byla před zavedením karenční doby, znamenalo by to, že mnoho podniků by mělo obrovský problém třeba obsadit směny," uvedl.

Nyní nedostávají zaměstnanci v prvních třech dnech nemoci nic. Náhradu mzdy poskytuje od čtvrtého do 14. dne nemoci za pracovní dny zaměstnavatel, a to tři pětiny průměrného denního výdělku. Od 15. dne se dávky poskytují z nemocenského pojištění.

Předseda ČSSD Jan Hamáček postoj ANO uvítal, považuje ho za důkaz, že vyjednávat se vyplatí. "Vyjednávat se vyplácí. ČSSD je o krok blíže k prosazení proplácení nemocenské od prvního dne nemoci. Vítám vstřícný postoj ANO k naší snaze, aby stát konečně přestal trestat poctivé zaměstnance za to, že onemocní," uvedl Hamáček na twitteru.

Zrušení karenční doby by podle podkladů pro ministry vedlo k nárůstu nemocnosti, čímž by se snížily rozpočtové příjmy i příjmy z odvodů na sociální a zdravotní pojištění. V souvislosti s tím, že ČSSD zároveň navrhuje snížení nemocenských odvodů zaměstnavatelům i osobám samostatně výdělečně činným o 0,2 procentního bodu, by státní rozpočet přišel podle podkladů až o tři miliardy korun ročně.

Záporně se k novele zákoníku práce postavila například ministerstva financí a práce a sociálních věcí. Ministerstvo práce vyčíslilo přímý dopad na zaměstnavatele v příštím roce na 2,9 miliardy korun, při očekávaném zvýšení nemocnosti na 5,1 miliardy korun.

V minulém volebním období zanesla tehdejší vláda ČSSD, hnutí ANO a KDU-ČSL obnovu náhrady mzdy v prvních třech dnech nemoci do koaliční smlouvy. Podmínkou byla shoda v tripartitě, která ale nenastala. Sněmovna tehdy návrh na zrušení karenční doby, jak jej sepsali poslanci KSČM, zamítla. Zamítnutí prosadily kluby ANO a ODS. Obdobná senátní předloha s říjnovými sněmovními volbami takzvaně spadla pod stůl.

Karenční dobu zavedla v úsporném balíčku vláda Mirka Topolánka (ODS). Ústavní soud ji k pololetí 2008 zrušil, kabinet neproplácení prosadil znovu, ale snížil odvody firmám. Ústavní soudci poté úpravu nechali v platnosti.

Autor: ČTK

21.3.2018 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

SERVIS


Richard Brabec (vlevo) a Andrej Babiš.
5 13

Brabec chce mít do konce týdne základ koaliční smlouvy s ČSSD

Nehoda autobusu. Ilustrační snímek
AKTUALIZOVÁNO

V KLDR se zřítil z mostu autobus. Zahynulo zřejmě až třicet čínských turistů

Slavný závoďák na značkách. S tímto Porsche 917 se smí na silnici, jak to?

Porsche 917 z raných sedmdesátých let je dodnes jedním z nejvýznamnějších závodních aut planety. Vítěz Le Mans let 1970 a 1971, vyrobený pouze ve 37 kusech, ovšem dostal v několika případech také úplně nový, silniční život. Naposledy v roce 2016 totiž někdo legalizoval Porsche 917 pro silniční provoz.

Bezpečnostní problém. Tramvaj Porsche se sama rozjela

Dopravní podnik nechal neplánovaně zkontrolovat všechny tramvaje řady 14T, veřejnosti známé jako Porsche. Stalo se tak poté, co se jeden vůz nečekaně na konečné po restartu systému rozjel. Pražský deník na bezpečnostní problém, potenciálně ohrožující nejen cestující hromadnou dopravou, upozornili technici dopravního podniku (DPP).

Českobratrská ulice v Ostravě: zpackaná zastávka a marná snaha o změnu

/FOTOGALERIE/ Po rekonstrukci dostala Českobratrská ulice v centru Ostravy nový kabát. Hezčí. Změn se dočkaly i trolejbusové zastávky. Idylka? Kde že. Právě zastávky skrývají řadu neduhů a vše ukazuje spíše na zpackanou práci.

Další posun Komety? Potřebujeme nový stadion, říká Zábranský

/ROZHOVOR/ Odbíhaly poslední sekundy časomíry. Stál na střídačce, hráči už nadšeně poskakovali, ale majitel a kouč Komety Libor Zábranský si s realizačním týmem plácl až po závěrečné siréně. Zachoval se tak jako celé play-off, s ledovým klidem a pokorou. Nyní slaví s Kometou obhajobu a zisk třináctého titulu v historii klubu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT